Na rozdiel od bývalej vlády Ministerstvo financií pod vedením Ladislava Kamenického prejavilo záujem o riešenie problému spotrebnej dane z elektriny v súvislosti s podaním návrhu poslanca NR SR Ľubomíra Vážneho (SMER SD) oslobodiť fotovoltické tzv. lokálne zdroje s výkonom do 50 kW od povinnosti registrácie a platenia spotrebnej dane. Na Slovensku sa fotovoltické zariadenie (FVZ) s výkonom do 10,8 kW s výrobou elektriny pre vlastnú spotrebu považuje za malý zdroj a FVZ s výkonom nad 10,8 kW za lokálny zdroj. (V Českej republike po prijatí zákona LEX OZE je malý zdroj do 50 kW, ktorý je na rozdiel od SR oslobodený od byrokracie). Zo strany poslanca Vážneho je to chvályhodné gesto ale je potrebné povedať, že problémom nebola spotrebná daň v zanedbateľnej výške 1,32 eur za MWh ale s tým spojená byrokratická záťaž vynucovaná pod hrozbou pokút colnými úradmi.
Skúsme si predstaviť, že vás finančná správa označí ako potravinársky podnik za to, že si doma zavaríte kompóty alebo vyrobíte domáce klobásy či víno pre vlastnú spotrebu. a následne vám dá pokutu, že ste sa nezaregistrovali a neplatili spotrebnú daň. Presne takto totiž porozumela zákonu č. 609/2007 Z.z. o spotrebnej dani, keď označila za elektroenergetický podnik každého kto si pre vlastnú spotrebu inštaloval fotovoltické zariadenie -lokálny zdroj s výkonom nad 10 kW (hoci distribučné spoločnosti uvádzajú 10,8 kW) v snahe znížiť náklady za elektrinu v čase rozkolísaných spotových cien elektriny.
Slovenskej republike by určite patrilo svetové prvenstvo v súťaži o najbizarnejšie zákony, medzi ktoré patrí ustanovenie § 4 ods. 1 zákona č. 609/2007 Z.z. podľa ktorého je každý kto vyrába elektrinu pre vlastnú spotrebu pomocou FVZ s výkonom vyšším ako 10 kW podnikateľom v energetike, bez ohľadu na to či ide o samosprávu alebo cirkev.
Zákon o spotrebnej dani prijatý ešte v roku 2007 už nereflektuje súčasnú situáciu a je v nesúlade so zákonom o energetike č. 251/2012 Z.z. podľa ktorého v zmysle § 4 ods. 2) podnikaním v energetike nie je výroba a distribúcia elektriny výlučne pre vlastnú spotrebu, čo potvrdil aj vtedajší minister hospodárstva v roku 2019. Paradoxne podnikateľ v energetike spotrebnú daň neplatí ale platí ju ten kto v energetike nepodniká.
Generálneho prokurátora som upozornil aj na nesúlad ustanovenia § 2 ods. 1. písm. p zákona o spotrebnej dani č. 609/2007 Z.z. s ustanovením § 3, písm. b. bod 5 zákona o energetike č. 251/2012 Z.z. podľa ktorého je elektroenergetickým podnikom osoba, ktorá vykonáva výrobu, prenos, distribúciu, dodávku alebo nákup elektriny na účel ďalšieho predaja elektriny. V zmysle uvedeného ustanovenia elektroenergetickým podnikom nie je koncový odberateľ elektriny.
Žiaľ asi som bol jediný, kto sa rozhodol ako sám vojak v poli postaviť proti tejto absurdite namiesto konštatovania a zmierenia ako je to u nás bežné pretože Slovák si zvykne aj na šibenicu a len si pohundre a drží hubu a krok.
V súvislosti s inštaláciou lokálneho zdroja o výkone 30 kW v Poprade, určeného výlučne pre vlastnú spotrebu, ma šokovala povinnosť platiť spotrebnú daň namiesto dodávateľa elektriny nie len z vyrobenej elektriny ale aj z dodanej elektriny zo všetkých odberných miest bez ohľadu na to, že tam nie je žiadne FVZ.
Dodávateľ otváral šampanské pretože sa zbavil povinnosti platiť spotrebnú daň a chudák prevádzkovateľ FVZ sa mohol zblázniť z byrokracie spojenej s mesačným výpočtom spotreby elektriny a vyplňovaním formulárov daňových priznaní, čím mu vznikli len ďalšie náklady. Upozornil som na to v blogu s názvom „Vystrieda vládu chaosu a nekompetencie vláda zdravého rozumu, ktorá ukončí svojvôľu colných úradov voči samosprávam, ktoré v snahe znížiť náklady inštalovali fotovoltické elektrárne?“
Ministrov financií Hegera, Matoviča a Ódorovho „odborníka“ Michala Horvátha, riešenie tejto sabotáže podpory obnoviteľných zdrojov energie nezaujímalo, pretože boli maximálne vyťažení bojom proti korupcii, ktorú videli všade len nie vo vlastných radoch a z ktorej sa stal len nástroj na likvidáciu opozície. Ministerstvo na „Žiadosť o prijatie opatrení na ukončenie nesprávneho úradného postupu colných úradov vo veci spotrebnej dane pre prevádzkovateľov fotovoltických zariadení – lokálny zdroj v zmysle §4 b zákona č. 309/2009 Z.z.“ len stroho odpovedalo, že s výnimkou Mesta Poprad neboli Ministerstvu financií SR indikované žiadne aplikačné problémy.
Nikde v zákone o spotrebnej dani nie je explicitne uvedené, že prevádzkovateľ lokálneho zdroja má povinnosť platiť spotrebnú daň namiesto dodávateľa zo všetkých odberných miest. K tomuto uzáveru prišli colné úrady na základe Metodického usmernenia Ministerstva financií Slovenskej republiky k niektorým ustanoveniam zákona č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uverejneného vo Finančnom spravodajcovi č. 4/2008, ako mi bolo oznámené Colným úradom v Nitre. Preto som vtedajšiemu ministrovi financií podal „Žiadosť o prijatie metodického usmernenia k niektorým ustanoveniam zákona č. 609/2007 Z.z. o spotrebnej dani z elektriny, ktoré sú v rozpore so zákonom č. 309/2009 Z.z. o podpore obnoviteľných zdrojov a cieľmi EÚ prechodu na obnoviteľné zdroje v čase energetickej krízy“, ktorú ministerstvo odignorovalo rovnako ako „Žiadosť o vyjadrenie k povinnosti mesačne vypočítavať spotrebnú daň z elektriny spornou aplikáciou zákona č. 609/2007 Z.z. aj na tých odberných miestach kde nie je dodávaná elektrina vyrobená fotovoltickým zariadením“.
Po nástupe novej vlády o zmenu legislatívy požiadala ministerstvo hospodárstva Asociácia na podporu obnoviteľných zdrojov energie (APOZE). Uskutočnilo sa on line rokovanie s riaditeľom odboru energetiky, avšak sľubované zmeny ostali len vo verbálnej rovine.
Tvrdenie ministerstva financií bývalej vlády, že okrem jedného mesta na Slovensku neindikovali aplikačné problémy so zákonom č. 609/2007 Z.z., je v rozpore so skutočnosťou, kedy od júna 2023 finančná správa evidovala ako platcov spotrebnej dane z elektriny 1 970 subjektov pričom v auguste 2024 už ich evidovala 6 272. Podľa údajov SAPI na Slovensku v tomto období pribudlo len asi 1000 lokálnych zdrojov, to znamená, že ide o enormný nárast dodatočných registrácii FVZ prevádzkovateľmi, ktorým bola colnými úradmi uložená pokuta vrátane penále.
Prevádzkovatelia FVZ privítali poslanecký návrh Ľubomíra Vážneho na oslobodenie od povinnosti registrácie a platenia spotrebnej dane pre lokálne zdroje s výkonom do 50 kW, ten však nerieši odbúranie administratívnej záťaže pre lokálne zdroje s výkonom vyšším ako 50kW.
APOZE preto navrhla úpravu zákona 609/2007 Z.z. tak, že spotrebnú daň z dodanej elektriny z odberných miest kde nie je inštalované fotovoltické zariadenie – lokálny zdroj v zmysle § 4 b zákona č. 309/2009 Z.z. o podpore OZE, bude namiesto koncového spotrebiteľa platiť dodávateľ elektriny, ktorý je v zmysle zákona elektroenergetickým podnikom, čo nebude mať žiadny dopad na štátny rozpočet.
Je potrebné oceniť záujem predkladateľa návrhu a Ministerstva financií SR, ktorí na rozdiel od arogantného prístupu bývalej úradníckej vlády tzv. odborníkov prejavili záujem o konzultáciu návrhu APOZE.
Ostáva už len veriť, že sa nájde politická vôľa na novelu zákona o spotrebnej dani, ktorá bude zohľadňovať súčasnú situáciu v energetike a nebude uprednostňovať požiadavky finančnej správy ale záujmy samospráv a prevádzkovateľov FVZ.
Dúfajme, že novela na odbúranie byrokracie, ktorá by nebola žiadnym väčším legislatívnym problémom nestroskotá na technickom softvérovom probléme a výhovorkách finančnej správy o náročnosti a problémoch so zmenou IT systému, čo by pre finančnú správu predstavovalo komplikácie. V skutočnosti však finančná správa spôsobila komplikácie všetkým prevádzkovateľom lokálnych zdrojov s vyšším počtom odberných mies, hlavne samosprávam.
Už len z tohto dôvodu ako aj macošského prístupu finančnej správy, spojeného doslova so šikanovaním a represiou formou pokút a penále, by malo byť z ľudských a etických dôvodov, učiniť zadosťučinenie ťažko skúšaným samosprávam a ostatným prevádzkovateľom lokálnych zdrojov prijatím novely zákona o spotrebnej dani, ktorá by ich odbremenila od nezmyselnej a scestnej administratívnej záťaže aká v členských štátoch EÚ nemá obdobu.
Vzhľadom na pripravovanú zmenu DPH bude nutné systémy finančnej správy upravovať čo sa môže využiť aj na zmenu systému platcov spotrebnej dane z dodanej elektriny. Rovnako verme, že už skončili praktiky Veroniky Remišovej pri ktorých sa na digitalizácii a IT systémoch, za predraženú cenu ako je na Slovensku zvykom, nabalili politicky spriaznené a vopred vybrané spoločnosti.
František Bednár
Celá debata | RSS tejto debaty