ZOSTANE MINISTERSTVO HOSPODÁRSTVA NÁSTROJOM EKONOMICKÝCH ZÁUJMOV ENERGETICKÝCH MONOPOLOV?

Ministerke hospodárstva  Denise Sakovej  bol predložený návrh na novelu  vyhlášky č. 503/2022 Z. z. (v znení vyhlášky č. 337/2024 Z. z.) o rozúčtovaní nákladov na teplo a teplej úžitkovej vody v bytových domoch, dotýkajúci sa  2 miliónov občanov žijúcich v bytových domoch, ktorí sú v dôsledku súčasného systému rozúčtovania nákladov na teplo znevýhodnení. Hlavným problémom je používanie pomerových rozdeľovačov nákladov (PRVN), ktoré – na rozdiel od certifikovaných meradiel tepla v jednotkách kWh – neposkytujú fyzikálne exaktné meranie spotreby podľa vzorca Q = m · c · Δt. Tieto zariadenia spôsobujú výrazné rozdiely vo vyúčtovaní medzi spotrebiteľmi a demotivujú k úspornému správaniu. Dôvodom je najmä ustanovenie vyhlášky č. 503/2022 Z. z., podľa ktorého môže byt s najvyššími nákladmi zaplatiť maximálne 2,85-násobok nákladov bytu s najnižšími nákladmi (čo často sú neobývané alebo extrémne úsporné byty).

Je poľutovaniahodné, že v čase letov do vesmíru, digitalizácie a umelej inteligencie nie je štát schopný zabezpečiť zákonné meranie tepla. Európska únia plánuje minúť 800 miliárd eur na zbrojenie, no nedokáže v rámci systému regulácie investovať do vývoja cenovo dostupného merača tepla.

Po novelizácii vyhlášky č. 337/2024 Z. z. sa na združenia Energetický ombudsman a APOZE začali hromadne obracať vlastníci bytov s individuálnym zdrojom tepla (IZT). Tí sú nútení platiť tzv. základnú zložku nákladov na teplo a sú vystavení vymáhaniu nedoplatkov za roky 2023 a 2024. Uvádzame dva príklady systémových problémov:

  1. V Prešove správcovská spoločnosť Spravbytkomfort, a.s., vymáhala prostredníctvom externého subjektu nedoplatok od zdravotne postihnutej pani Anny Kozákovej bez súdneho príkazu. V dôsledku psychického nátlaku pani Kozáková uhradila sumu z prostriedkov určených na pohreb.
  2. V Košiciach spoločnosť Byfos, s.r.o. odmietla znížiť koeficient rozúčtovania pani Anne Kappelovej (s IZT) a neoprávnene ju obvinila zo zvýšenia nákladov pre ostatných 18 vlastníkov.

Tieto prípady ilustrujú, že novela č. 337/2024 Z. z. nevyriešila systémové nedostatky, naopak: spôsobila konflikty medzi vlastníkmi bytov s IZT a pripojenými na centrálne zdroje tepla (CZT).

Novela č. 337/2024 Z. z., ktorá nepriniesla žiadnu systémovú zmenu, spôsobila narušenie medziľudských vzťahov a urobila z vlastníkov bytov s individuálnym zásobovaním teplom (IZT) rukojemníkov vlastníkov bytov napojených na centrálne zásobovanie teplom (CZT).

Problematika vyúčtovania tepla má nepochybne politický dopad na preferencie strany Hlas–SD, ktorá deklaruje dodržiavanie sociálnodemokratických princípov v prospech občanov. Jej legislatívne kroky však svedčia skôr o opaku a naznačujú vplyv teplárenskej a energetickej loby. Takýto postup by možno neprekvapil zo strany bývalého ministra liberálno-pravicovej vlády Karola Hirmana.

Ministerka hospodárstva má príležitosť a zároveň výzvu konať v prospech občanov Slovenskej republiky.

Kroky Ministerstva hospodárstva a súčasného predsedu ÚRSO, ktoré zvýhodňujú teplárenské a energetické spoločnosti na úkor spotrebiteľov, sú v priamom rozpore s programovým vyhlásením vlády o zabezpečení stabilných cien energií a podpore obnoviteľných zdrojov. Je výlučne v kompetencii ministerstva či sa postaví na stranu občanov alebo na stranu ekonomických záujmov energetických monopolov.

Asociácia na podporu OZE v mene občanov žiada :

  1. Nahradenie PRVN certifikovanými meradlami tepla v kWh.
  2. Revíziu vyhlášky č. 503/2022 Z. z. s cieľom zabezpečiť spravodlivé rozúčtovanie a odstrániť diskrimináciu vlastníkov s IZT.
  3. Vytvorenie mechanizmu na kontrolu správcovských spoločností pri vymáhaní nedoplatkov.

 František Bednár

  1. Dôvodová správa k návrhu   PDF
  2. Návrh novely vyhlášky č. 503/2022 Z. z. (varianty 1 a 2)    PDF

________________________________________________________________________________________________________________

Dôvodová správa k návrhu novely vyhlášky č. 503/2022 Z.z., ktorú mení  vyhláška č. 337/2024. Z.z.

Úvod

Novela Vyhlášky Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 337/2024 Z.z., ktorou bola novelizovaná vyhláška č. 503/2022 Z.z. systémovo nerieši spravodlivé rozúčtovanie tepla pre dva milióny konečných spotrebiteľov – vlastníkov bytov pripojených na centrálne vykurovanie (CZT) a diskriminuje vlastníkov bytov s individuálnym zdrojom tepla (IZT) – odpojení od CZT. Tí sú nútení platiť aj za teplo z CTZ, ktoré im nie je ani dodávané, pričom vlastníci s CZT, ktorí sú  takmer v každom bytovom dome vo väčšine, im odmietajú rozhodnúť o znížení koeficientov na 0 (nula).

Hlavné problémy súčasného systému s tepelnou energetikou

1. Nespoľahlivé meranie tepla

  • Súčasný systém s tepelnou energetikou využíva nepresné a necertifikované pomerové rozdeľovače vykurovacích nákladov (PRVN) namiesto určených meradiel podľa metrologického zákona v jednotkách tepla kWh, ktoré musia, ktoré musia fyzikálne exaktne merať spotrebu tepla v zmysle vzorca Q= m.c.Δ t a nie pseudo-PRVN.
  • Pomerné rozdeľovače nákladov (PRVN) spôsobujú výrazné rozdiely vo vyúčtovaní medzi jednotlivými konečnými spotrebiteľmi a zároveň demotivujú k úspornému správaniu. Dôvodom je, že podľa vyhlášky č. 503/2022 Z. z. môže byt s najvyššími nákladmi na teplo zaplatiť najviac 2,85-násobok nákladov bytu s najnižšími nákladmi – často ide o neobývané byty alebo byty, v ktorých vlastníci cieľavedome šetria na vykurovaní.
  • Systém rozúčtovania vykurovacích nákladov podľa PRVN prinútil Ministerstvo hospodárstva novelizovať vyhlášku č. 503/2022 Z.z. Podľa tejto novely sa vyšší podiel tepla rozúčtuje podľa plochy bytu (základnej zložky) a nižší podiel podľa spotrebnej zložky (podľa spotreby), teda podľa údajov z PRVN. Tento systém však v praxi stráca zmysel, pretože neodráža skutočnú spotrebu tepla podľa meračov. Navyše zbytočne zvyšuje náklady – diaľkové odčítavanie z PRVN, pokiaľ bude základná zložka vyššia ako spotrebná čo je neefektívne a finančne náročné.
  • Efektívnejším riešením je priame meranie spotreby tepla v radiátoroch pomocou presných (certifikovaných) meracích zariadení. V takom prípade by sa podiel spotrebnej zložky mohol zvýšiť až na 90 %, zatiaľ čo základná zložka by sa úmerne znížila.
  • V dobe digitalizácie a umelej inteligencie je technologicky možné vyrobiť presné a cenovo dostupné meradlá tepla v kWh (napr. inovatívne riešenia ako kalorimetrický merač tepla KMT-1, ktorý úspešne funguje od roku 2007).
  • Napriek technologickým možnostiam 21. storočia chýbajú na Slovensku certifikované merače tepla v kWh, ktoré by zabezpečili presné a spravodlivé vyúčtovanie v bytových domoch.

2. Poškodzovanie a diskriminácia vlastníkov bytov s IZT

  • Vyhláška č. 503/2022 Z.z. umelo zvýšila základnú zložku –  platby na minimálne 60 % podľa plochy bytu, ktorú retroaktívne  musia platiť aj tí vlastníci bytov, ktorí sú odpojení od dodávok tepla z CZT.
  • Fiktívne rozúčtovanie na základe tzv. „prestupového tepla“ popiera fyzikálne zákony a núti vlastníkov bytov s IZT platiť za teplo, ktoré im nebolo ani dodané. Vlastníci bytov s IZT sú nútení platiť za teplo, ktoré nemohli spotrebovať, keďže im nebolo dodané, na základe nezákonného rozúčtovania podľa PRVN tejto vyhlášky a bez zohľadnenia tepla vyrobeného v IZT.

3. Porušenie ústavných práv a vplyv teplárenskej lobby

  • Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z. bola prijatá bez reálnej predchádzajúcej diskusie s vlastníkmi bytov a nebytových priestorov, resp.  ich zástupcov ako aj bez diskusie s poslancami Národnej rady SR, pričom pracovné skupiny ovládli zástupcovia teplárenských holdingov.
  • Ak ministerstvá prijímajú vyhlášky, ktoré uprednostňujú napríklad energetické spoločnosti, (prípad MH SR a ÚRSO) dochádza k obmedzeniu práv spotrebiteľov alebo konkurencie.
  • Problém prijímania vyhlášok na Slovensku spočíva v tom, že ministerstvá prostredníctvom vykonávacích predpisov (vyhlášok) menia podstatu zákonov, hoci tieto vyhlášky nie sú schvaľované parlamentom (NR SR). Týmto postupom sa presadzujú obchodné záujmy na úkor verejného záujmu, čo vedie k právnym kolíziám, keďže niektoré vyhlášky sú v rozpore s inými právnymi predpismi.
  • Spôsob prijímania vyhlášok na Slovensku nie je len technickou chybou v tvorbe práva, ale aj otázkou demokratickej kontroly. Ak výkonná moc prostredníctvom vyhlášok obchádza parlament, narúša sa princíp právneho štátu. Reforma legislatívneho procesu by preto mala zahŕňať väčšiu kontrolu podzákonných predpisov, aby sa zabránilo ich zneužívaniu.
  • Na Slovensku chýba zriadenie ústavnej inštitúcie, ktorá by bola špecializovaná na energetickú oblasť a reálne by chránila základné práva a slobody občanov pred orgánmi verejnej správy v danej oblasti.

 Politický kontext: Jediný obhajca občanov – Hnutie Republika

Všetky parlamentné strany v súčasnosti (koaličné aj opozičné) ignorujú porušenie práv občanov.

  • SAS síce pôvodne kritizovala tzv. „energetické nevoľníctvo“ a skupina jej poslancov podala ústavnú sťažnosť (ktorú Ústavný súd odmietol), no po nástupe do vlády problém neodstránila.
  • Karel Hirman (nominant pravicových strán) ako bývalý minister MH SR schválil vyhlášku č. 503/2022 Z. z., ktorá posilnila postavenie teplárenských monopolov.
  • Ústavné inštitúcie (Prezident, Generálny prokurátor, Verejný ochranca práv, Ústavný súd) aj poslanci NR SR k problému pristupujú pasívne, t. j. čím podporujú záujmy energetickej lobby.

Jedinou politickou silou, ktorá aktívne háji záujmy občanov, je neparlamentná Hnutie Republika.

  • Uzavrela Memorandum o spolupráci s občianskymi združeniami Energetický ombudsman o. z. a Asociáciou na podporu obnoviteľných zdrojov, ktoré sa zaoberajú ochranou práv občanov SR v energetickej oblasti.
  • Ak vláda neschváli spravodlivú novelu vyhlášky MH SR č. 503/2022, ktorá bude v súlade so zákonom o tepelnej energetike, možno predpokladať, že občania bývajúci v bytových domoch v nadchádzajúcich voľbách nepodporia  politické strany, ktoré ich práva systematicky ignorujú.

Návrhy zmien na reformu rozúčtovania tepla v bytových domoch

  1. Zavedenie presného merania spotreby tepla v kWh
  • Vypísanie verejnej súťaže na vývoj (aj výrobu) certifikovaného merača tepla kombinovaného s termostatickou hlavicou.
  • Podpora domácich technológií, ako je napríklad kalorimeter KMT-1, ktorý spoľahlivo funguje od roku 2007.
  1. Spravodlivé a zákonné rozúčtovanie pre domácnosti s individuálnym vykurovaním (IZT) , tzv. odpojení od dodávok tepla z CZT
  • Byty a nebytové priestory, ktoré sú zákonne odpojené od dodávok tepla z CZT v zmysle zákona o tepelnej energetiky nie sú viac účastníkmi trhu s teplom.
  1. Zriadenie ústavnej štátnej inštitúcie v oblasti energií
  • Vytvorenie nezávislej ústavnej inštitúcie, ktorá bude chrániť základné práva a slobody občanov – spotrebiteľov, vlastníkov bytov a nebytových priestorov pred orgánmi verejnej moci v energetickej oblasti. Inštitúcia bude protiváhou URSO a MH SR.
  1. Obmedzenie vplyvu teplárenskej lobby
  • Vylúčenie lobistov z legislatívneho procesu pri tvorbe energetických predpisov.
  • Zapojenie skutočných zástupcov občanov do rozhodovania o energetickej politike.

Tieto zmeny by priniesli transparentné a spravodlivé rozúčtovanie nákladov na teplo a efektívnejšiu ochranu spotrebiteľov.

Záver

Súčasný systém rozúčtovania tepla je nefunkčný, nespravodlivý a v rozpore s ústavnými princípmi. Jediným politickým subjektom, ktorý dôsledne usiluje o zmenu tohto stavu, je Hnutie Republika.

Žiadame:
Okamžité zrušenie diskriminačnej vyhlášky č. 503/2022 Z.z. a jej novely č. 337/2024 Z. z., ktoré zvýhodňujú a zabezpečujú zisky teplárenským spoločnostiam.
Zavedenie moderného a spravodlivého systému merania a rozúčtovania tepla, ktorý bude zohľadňovať skutočnú spotrebu.
Efektívnu ochranu práv občanov pred monopolistickými a lobistickými praktikami a neférovými cenovými politikami.

Ak politická parlamentná reprezentácia naďalej bude ignorovať túto systémovú nespravodlivosť, občania majú plné právo vyjadriť svoj nesúhlas v nadchádzajúcich voľbách.

Navrhovateľ:  Asociácia na podporu obnoviteľných zdrojov energie

Marián Brašeň               František Bednár

Dátum: 9. 6. 2025

Tento dokument je určený na podporu spravodlivej úpravy rozúčtovania tepla a ochrany práv občanov Slovenskej republiky.

 Na Vedomie:

  1. Kancelária prezidenta SR
  2. Kancelária úradu vlády SR
  3. Predseda a poslanci NR SR
  4. ÚRSO
  5. Generálny prokurátor SR
  6. Verejný ochranca práv
  7. Ústavný súd SR
  8. Média

________________________________________________________________________________________________________________

NÁVRH NOVELY VYHLÁŠKY

Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 503/2022 Z.z., ktorú mení vyhláška č. 337/2024 Z.z., o rozúčtovaní nákladov na teplo a teplej úžitkovej vody v bytových domoch

Návrh zásadných zmien vyhlášky č. 503/2022 Z.z., ktorých realizácia si vyžaduje úpravu súvisiacich ustanovení tejto vyhlášky. (Variant č. 1)

Čl. I

Zabezpečenie  presného merania tepla v kWh

  1. 5 a § 8 sa mení takto:
    „Rozúčtovanie tepla sa vykonáva na základe merania určeným meradlom tepla v kWh, a to fyzikálne exaktne v zmysle vzorca Q = m.c.Δ t, ktoré spĺňa metrologické požiadavky podľa zákona č. 157/2018 Z.z. o metrológii.“
  2. 8 sa mení takto:
    „Pomerové rozdeľovače vykurovacích nákladov (PRVN) možno použiť len ako dočasné meranie najneskôr do 31.12.2027, pričom ich podiel na spotrebnej zložke nesmie prekročiť 25 %.“
  3. Nové ustanovenie :
    „Ministerstvo hospodárstva do 31.12.2025 vypíše verejnú súťaž na vývoj a výrobu cenovo dostupných meračov tepla v kWh kombinovaných s termostatickou hlavicou. Do 31. 12. 2027 sa PRVN nahradia určenými meračmi.“

Čl. II

Úprava pomeru základnej a spotrebnej zložky

  1. 5 ods. 2 sa mení takto:
    Podiel spotrebnej zložky pri rozúčtovaní tepla je minimálne 75 %, základnej zložky maximálne 25 %..“
  2. 8 ods. 4:
    Vlastníci bytov a nebytových priestorov s individuálnym zdrojom tepla (IZT), ktoré sú technicky odpojené od centrálneho zásobovania teplom (CZT), sa nepodieľajú na základnej zložke, ak:
  3. a) ide o nadstavby, vstavby do podkrovia alebo priestory na najvyššom podlaží,
  4. b) priestory nad nevykurovanými časťami budovy,
  5. c) priestory, cez ktoré neprechádzajú rozvody CZT.

Ostatné byty a nebytové priestory s IZT sa na základnej zložke podieľajú koeficientom 0,00, ak vlastníci bytov s IZT  preukážu zaizolovanie  rozvodov tepla pripojených na centrály rozvod tepla z CZT vo svojom byte určenou tepelnou izoláciou .Takto technicky upravené byty sa budú považovať za byty, cez ktoré neprechádzajú rozvody tepla a budú posudzované podľa písm. ,,c „. Ak vlastníci bytov nesplnia podmienku zaizolovania rozvodov tepla, uplatní sa koeficient maximálne 0,25 na plochu bytu zo základnej zložky  tepla na vykurovanie z CZT.

  1. 7 ods. 5 sa upravuje v tomto znení:
    Zníženie koeficientu pre byty s IZT podľa písm. ,,c“ sa vykoná na  základe odborného posúdenia energetického prínosu bytu s IZT do tepelnej bilancie bytového domu (písomného odôvodneného stanoviska odborne spôsobilej osoby.  5) „

Čl. III

  1. Príloha č. 3 (vychádza zo znenia vyhlášky č. 358/2009 Z.z. Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, publikovanej  pod podpisom vtedajšieho  predsedu ÚRSO).
  2. Základná zložka na dodané teplo sa rozpočítava aj  medzi užívateľov bytov a nebytových priestorov, ktorí majú individuálne vykurovanie, pričom podlahová plocha bytu alebo nebytového priestoru s individuálnym vykurovaním sa vynásobí koeficientom:
  3. a/ 0,0 pri bytoch a nebytových priestoroch v nadstavbách a vstavbách do podkrovia, pri bytoch a nebytových priestoroch, alebo ich častiach, ktoré sa nachádzajú na najvyššom podlaží alebo nad priestormi, ktoré nie sú vykurované, alebo v tých bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním, cez ktoré neprechádzajú rozvody vykurovacej sústavy centrálneho zásobovania teplom
  4. b/0,25 pri ostatných bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním, ak  vlastníci bytov nesplnia podmienku zaizolovania rozvodov tepla a koeficient nebol znížený na základe písomného odôvodneného stanoviska odborne spôsobilej osoby.
    Koeficient pre byty a nebytové priestory s IZT, ktoré sú odpojené od CZT a nevyužívajú spoločné rozvody, je podľa § 8 ods.4 písm. ,,c „.

Čl. IV

Zrušenie retroaktívnych nárokov

  1. Nový § 13a:
    „Nároky na platby za teplo za obdobie pred účinnosťou tejto vyhlášky voči vlastníkom s IZT sa považujú za neoprávnené a sú nevymáhateľné.“

Čl. V

Prechodné a záverečné ustanovenia

  1. Účinnosť novely nadobúda dňom 1. 1. 2026.
  2. Správcovia budov sú povinní do 31.12.2025 poskytnúť vlastníkom údaje o energetickej bilancii domu vrátane prínosu bytov a nebytových priestorov s IZT.
  3. Vyhláška č. 337/2024 Z.z. sa dopĺňa o prechodné ustanovenie:
    „Rozhodnutia o koeficientoch pre byty s IZT sa prijímajú do 31. 12. 2025. Po tomto termíne platia koeficienty podľa prílohy č. 3.“

Odôvodnenie:
Navrhované zmeny zavádzajú presné meranie tepla, zvyšujú spravodlivosť systému v súlade s ústavnými princípmi a právom na ochranu spotrebiteľa, a odstraňujú diskrimináciu medzi vlastníkmi bytov s individuálnym zdrojom tepla (IZT) a vlastníkmi bytov vykurovaných z centrálneho zdroja tepla (CZT). Ústava SR garantuje všetkým občanom rovnaké práva a rovnaké postavenie pred zákonom.

Zákon nemôže v tej istej veci vytvárať dve kategórie vlastníkov bytov, kde vlastníkom bytov s CZT sú zaručené všetky zákonné práva, zatiaľ čo vlastníkom bytov s IZT sú nezákonne porušované ústavné práva a fyzikálne zákony, keďže sú nútení platiť za teplo, ktoré preukázateľne nespotrebovali. Z tohto dôvodu musí mať vlastník bytu s IZT, rovnako ako vlastník bytu s CZT, právo určiť spotrebu tepla na vykurovanie výhradne na základe údajov z legálnych meradiel (plynomer, elektromer) podľa zákona č. 157/2018 Z.z. o metrológii. Táto spotreba sa musí určovať bez aplikácie neoprávnených koeficientov a s akceptovaním – vyrobeného tepla v IZT..

Napriek písomnému prísľubu Ministerstva hospodárstva SR (odbor energetiky) vo vyhláške č. 337/2024 Z.z., účinnej od 1. 1. 2025, sa vyrobené teplo v IZT v ročnom vyúčtovaní za teplo nezohľadňuje. Ako bolo uvedené v čl. II, bod 2, každý výpočet tepla z IZT sa musí porovnať a vyhodnotiť podľa § 8 ods. 15. Na základe uvedeného je nevyhnutné, aby legislatívna gescia MH SR odstránila diskrimináciu medzi právami vlastníkov bytov s CZT a vlastníkov bytov s IZT.

Je potrebné zdôrazniť, že štát nesmie delegovať svoju zodpovednosť za stanovenie hodnôt koeficientov uvedených v prílohe vyhlášky 337/2024 Z.z. na prevažne laickú časť vlastníkov bytov v rámci bytových spoločenstiev. Rozhodnutie v tejto špecificky odbornej problematike vyžaduje odborný, objektívny a zákonný prístup. Štát musí vo vyhláške jednoznačne určiť kritériá pre úpravu koeficientov na základe vypočítanej spotreby tepla na vykurovanie bytov s IZT.

Všetky predchádzajúce vyhlášky, ktoré určovali výpočet tepla na základe neoprávnených koeficientov, boli nezákonné, diskriminačné a finančne poškodzovali vlastníkov bytov s IZT.

 

Navrhovateľ: Asociácia na podporu obnoviteľných zdrojov energie
Dátum: 9. 6. 2025

Marián Brašeň               František Bednár

 

Návrh novely bol vypracovaný s využitím  umelej inteligencie na základe analýzy podaní združení Energetický ombudsman a Asociácie na podporu obnoviteľných zdrojov energie, ako aj odpovedí a stanovísk Ministerstva hospodárstva SR, Kancelárie prezidenta SR, Generálnej prokuratúry SR, Verejného ochrancu práv a Ústavného súdu Slovenskej republiky.

Návrh je v súlade s čl. 15 Smernice EÚ 2023/1791, ktorá umožňuje členským štátom odmietnuť PRVN, ak sú nákladovo neefektívne.

Poznámky:

5)

_________________________________________________________________________________________________________________
Návrh zásadných zmien vyhlášky č. 503/2022 Z.z., ktorých realizácia si vyžaduje úpravu súvisiacich ustanovení tejto vyhlášky. (Variant č. 2)

Čl. I

Zabezpečenie  presného merania tepla v kWh

  1. 5 a § 8 sa mení takto:
    „Rozúčtovanie tepla sa vykonáva na základe merania určeným meradlom tepla v kWh, a to fyzikálne exaktne v zmysle vzorca Q = m.c.Δ t, ktoré spĺňa metrologické požiadavky podľa zákona č. 157/2018 Z.z. o metrológii.“
  2. 8 sa mení takto:
    „Pomerové rozdeľovače vykurovacích nákladov (PRVN) možno použiť len ako dočasné meranie najneskôr do 31.12.2027, pričom ich podiel na spotrebnej zložke nesmie prekročiť 25 %.“
  3. Nové ustanovenie :
    „Ministerstvo hospodárstva do 31.12.2025 vypíše verejnú súťaž na vývoj a výrobu cenovo dostupných meračov tepla v kWh kombinovaných s termostatickou hlavicou. Do 31. 12. 2027 sa PRVN nahradia určenými meračmi.“

Čl. II

Úprava pomeru základnej a spotrebnej zložky

  1. 5 ods. 2 sa mení takto:
    Podiel spotrebnej zložky pri rozúčtovaní tepla je minimálne 75 %, základnej zložky maximálne 25 %..“
  2. 8 ods. 4:
    „Vlastníkom bytov a nebytových priestorov s individuálnym zdrojom tepla (IZT), ktoré sú technicky a funkčne odpojené od rozvodov centrálneho zásobovania teplom (CZT), bez ohľadu na polohu bytu, alebo nebytového priestoru v bytovom dome  bude oprávnená právnická alebo fyzická osoba vykonávajúca svoju činnosť  na základe oprávnenia v zmysle §10 ods.5 zákona 246/2015 Z.z. realizovať výpočet vyrobeného tepla z IZT za príslušné vykurovacie obdobie na základe dokladu od dodávateľa plynu, alebo elektrickej energie. Výpočet spotreby bude realizovaný podľa vykonávacieho predpisu PC programom, ktorý zohľadní účinnosť tepelného zdroja  a prerozdelenie tepla na vykurovanie a ohrev TÚV. Následne sa vypočítané teplo na vykurovanie z IZT a CZT vyhodnotí v kWh „.

Takto vyhotovené vyúčtovanie tepla pre byty s IZTP si nevyžaduje schválenie hlasovaním vlastníkov bytov, nakoľko výpočet vykoná oprávnená právnická alebo fyzická osoba, ktorá vykonáva činnosť v zmysle § 10 ods. 5 zákona 246/2015 Z.z., v prípade SVB podľa osobitného  predpisu. 5).

 Čl. III

Zrušenie retroaktívnych nárokov

  1. Nový § 13a:
    „Nároky na platby za teplo za obdobie pred účinnosťou tejto vyhlášky voči vlastníkom s IZT sa považujú za neoprávnené a sú nevymáhateľné.“

Čl. V

Prechodné a záverečné ustanovenia

  1. Účinnosť novely nadobúda dňom 1. 1. 2026.
  2. Správcovia budov sú povinní do 31.12.2025 poskytnúť vlastníkom údaje o energetickej bilancii domu vrátane prínosu bytov a nebytových priestorov s IZT.

Trojnásobná zrada Západu: Od Mníchova po súčasnú krízu

09.05.2025

Mníchovská zrada – Prvá veľká zrada Československa Pred 80 rokmi skončila druhá svetová vojna, no jej dôsledky pre strednú Európu sú stále živé. Paradoxne si dnes porážku nacizmu a fašizmu bez účasti Ruska, ktorého občania priniesli najväčšie obete, pripomínajú štáty, ktoré sa na jeho vzniku podieľali alebo s ním kolaborovali ako Ukrajina pobaltské [...]

Adresná energopomoc alebo energetické výpalníctvo zastrešené štátom?

22.04.2025

Ako predseda Spoločenstva vlastníkov bytov sa dlhodobo venujem problematike energetiky a obnoviteľných zdrojov. Na úvod uvádzam, že o pripravovanej adresnej energopomoci v súvislosti s cenami tepla a zemného plynu hovorím otvorene – tak, ako som to robil aj pred rokom 1989, čo mi vynieslo problémy s ŠtB. Vedúca úloha strany podľa čl. 4 ústavy ČSSR síce skončila ale [...]

Mariče elektriny ďalší šialený produkt greendealu EÚ – alebo mariče zdravého rozumu ?

19.02.2025

Ak sa niekto nazdával, že EÚ pri nezmyselných zákazoch a reguláciách, ako zákaz plynových kotlov, spaľovacích motorov a kotloch na drevo už neprerazí dno, bol na omyle. Prišiel totiž ďalší „geniálny“ nápad, prebytok elektriny vyrobenej obnoviteľnými zdrojmi (OZE) tzv. maričmi elektriny premieňať na ohriatý vzduch a vypúšťať ho do atmosféry. Nie to nie je [...]

Pásmo Gazy Palestínčania Izrael

Valné zhromaždenie OSN prijalo rezolúciu požadujúcu okamžité prímerie v Gaze

12.06.2025 23:32

Izraelský veľvyslanec pri OSN Danny Danon sa ešte pred hlasovaním vehementne postavil proti jej prijatiu.

Donald Trump

Trump: Izrael by nemal zaútočiť na Irán, keďže jadrová dohoda je na dosah

12.06.2025 22:24

Na otázku, či útok Izraela hrozí bezprostredne, Trump odpovedal vyhýbavo.

vojna na Ukrajine, Sumy

Zelenskyj hovoril o vytláčaní Rusov zo Sumskej oblasti, blogeri tvrdia opak

12.06.2025 21:55

Pre Zelenského tvrdenie neexistovalo žiadne nezávislé potvrdenie.

František Bednár

Tí, ktorí jednajú ako ovce budú zožratí vlkmi. Nikdy sa nevzdávaj práva na sebaobranu

Štatistiky blogu

Počet článkov: 39
Celková čítanosť: 174548x
Priemerná čítanosť článkov: 4476x

Autor blogu

Kategórie