Na Kanceláriu prezidenta Slovenskej republiky sa obrátili občianske združenia na ochranu práv spotrebiteľa a základných ústavných práv občanov poškodených vyhláškou bývalého ministra hospodárstva Slovenskej republiky Karla Hirmana č. 503/2022 Z.z. o rozúčtovaní nákladov za teplo. Riaditeľ legislatívno-právneho odboru Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky Boris Baloga im oznámil, že vo veci podania č. 14364/2024/KPSR nevidí dôvod na podanie návrhu na začatie konania o súlade právnych predpisov podľa čl. 125 ods. 1 písm. b), čl. 125 ods. 2 a čl. 130 ods. 1 písm. b) Ústavy Slovenskej republiky.
V pokračujúcom podnete združenia poukázali na podozrenie z konfliktu záujmu riaditeľa legislatívo-právneho odboru doc. JUDr. Borisa Baloga, PhD, ktorý v minulosti pracoval ako riaditeľ odboru legislatívy a práva na Ministerstve hospodárstva SR čo spochybňuje jeho nestrannosť, keďže existuje podozrenie, že sa ako odborne zainteresovaný vedúci pracovník podieľal na samotnej tvorbe ako aj konečnom prijatí spornej vyhlášky https://www.paneurouni.com/kontakty-prava/doc-judr-boris-balog-phd/
V podnete sa uvádza, že po zmene politického systému v novembri 1989 bol zrušený ústavný článok č. 4 o vedúcej úlohe Komunistickej strany. Totalite jednej strany, ktorej súčasťou a prisluhovačmi boli všetky spoločenské organizácie ako SZM, ROH, SZČSP a ďalšie, bolo podriadené všetko a kto s tým nesúhlasil bol označený za ideologického a triedneho nepriateľa štátu.
Po transformácii ekonomiky, kedy sa z bývalého socialistického tepelného hospodárstva stal lukratívny biznis, politickú totalitu jednej strany nahradila Energetická totalita, ktorá si na podobnom princípe čl. 4 uzurpovala právo na jediný nimi prezentovaný názor a pravdu.
Politickú ideológiu nahradila ideológia zisku, ktorý pre teplárenské holdingy a spoločnosti predstavuje miliónové príjmy a preto sa súčasťou a prisluhovačmi tejto novodobej energetickej totality stali priamo štátom a ministerstvom hospodárstva zriadené a podporované subjekty ako :
- Slovenská inovačná a energetická agentúra
- Slovenská obchodná inšpekcia,
- Úrad pre reguláciu sieťových odvetví,
- Asociácia rozpočítavateľov tepla a vody Slovensko,
- Združenie pre lepšiu správu bytových domov,
- Slovenský zväz bytových družstiev,
- Združenie správcov a užívateľov nehnuteľností.
Uvedené subjekty sa stali členmi tzv. pracovnej skupiny, ktorá sa podieľala na príprave vyhlášok podľa požiadaviek energetickej lobby, čo sa verejnosti účelovo ideologický prezentuje ako tzv. dlhoročné skúsenosti zástupcov odbornej verejnosti.
Táto tzv. pracovná skupina v procese tvorby vyhlášky koncipovala jej znenie tak, aby bol zaručený čo najvyšší zisk pre teplárenskú lobby na úkor konečných spotrebiteľov bez ohľadu na zákonnú ochranu vlastníckeho práva vlastníkov bytov a nebytových priestorov.
Pri týchto účelovo vytvorených pracovných skupinách absentuje zastúpenie tých, ktorých sa to bezprostredne týka teda státisícov vlastníkov bytov a nebytových priestorov, ktorých nikto nezastupuje, pretože verejný energetický ombudsman na Slovensku dodnes neexistuje. Ako potvrdzuje tlačová správa Verejného ochrancu práv z 13. 12. 2024, ktorý sa alibisticky vyhovára na zložitosť a odbornosť problematiky pričom ani nevedel, že novela vyhlášky503/2022 Z.z. o rozúčtovaní tepla a teplej vody prijatej 21. novembra 2024 už vyšla v zbierke zákonov 5. 12. 2024.V tlačovej správe uvádza, že sa ešte len pripravuje. Keďže žiaľ Verejný ochranca práv sa postavil na stranu energetickej totality je potrebné, aby bol zriadený inštitút Verejného energetického ombudsmana, pri tak dnes už nepochybne potrebnej obhajobe zákonných práv občanov v oblasti energií, ktorý by bol nestranný a nezávislý.
Politická totalita bývalej komunistickej strany a súčasná energetická totalita, majú jedno spoločné – nepripúšťajú žiadnu opozíciu, žiadnu kritiku a ideologickým nepriateľom je pre nich každý kto ohrozuje ich zisky. Jasne to dokazuje, že pri tvorbe vyhlášok prijímanými politicky spriaznenými ministrami bol aj Karel Hirman, ktorý bol preukázateľne podľa Obchodného registra priamo prepojený s teplárenským sektorom.
Niet žiadnych pochýb, že vyhláškou č. 503/2022 Z.z. mali byť „princípom kolektívnej viny“ potrestaní všetci vlastníci bytov a nebytových priestorov, ktorí si v snahe znížiť svoje náklady na energie zriadili individuálny zdroj tepla (IZT). Pracovníci odboru tepelnej energetiky a palív MH SR to ani netajili a pri rokovaní s energetickou ombudsmankou verejne priznali, že cieľom tejto vyhlášky bolo, aby sa vlastníci bytov s IZT spätne pripojili k CZT a aby sa ďalší potencionálni záujemcovia o vybudovanie si vlastného zdroja tepla neodpájali.
Za porušovanie princípov právneho štátu možno považovať skutočnosť, že súčasný systém prijímania vyhlášok, ako podzákonných predpisov bez schvaľovania poslancami NR SR, je často zneužívaný tak ako je to aj v prípade vyhlášky č. 503/2022 Z.z. MH SR k presadzovaniu obchodných záujmov teplárenského holdingu a teplárenských spoločností.
Základné práva občanov Slovenskej republiky, medzi ktoré patrí aj slobodné rozhodovať o nakladaní so svojím majetkom zriadením individuálneho zdroja tepla sú postupne obmedzované. Od roku 2014 sa stalo odpojenie od CZT už prakticky nemožné a tzv. „energetické nevoľníctvo“ sa ešte viac prehĺbilo. Duplicitnými nákladmi za nedodané, nespotrebované a nemerateľné energie sa vlastníkom bytov z ITZ výrazným spôsobom znehodnotila cena ich nehnuteľnosti.
Postupne sa od roku 2009 vyhláškami niekoľkonásobne zvyšovali koeficienty pre vlastníkov s IZT čo exminister Hirman doviedol k bizarnosti pri rozpočítavaní tepla podľa vyfabulovanej fikcie o prestupoch tepla v rámci bytového domu, podľa ktorej teplo prestupuje aj z chladnejšieho bytu do teplejšieho čo popiera základné fyzikálne termodynamické zákony,
Takto správcovské spoločnosti postupovali aj v prípade bytových domov, kde je väčšina bytov s individuálnym zdrojom tepla, kde títo vlastníci podľa znenia vyhlášky vykurujú prechodovým teplom byty vlastníkov bytov s CZT, ktorí by im teda mali platiť za prechodové teplo. Vyhláška tým absolútne ignoruje reálny energetický prínos individuálneho zdroja vykurovania (IZT) do celkovej tepelnej bilancie bytového domu. Zároveň nerešpektuje Vyhlášku č. 364/2012 Z.z. a zákon č. 555/2005 Z.z. o energetickej hospodárnosti budov. Fakticky je teda v takom prípade možné konštatovať, že každé vyúčtovanie bytového domu, kde sú odpojené byty od centrálnych zdrojov tepla s vybudovaným vlastným IZT, v údaji o mernej spotrebe tepla bytového domu skresľuje správca hodnoty v rozpore so zákonom, keď uvádza nepresné a vymyslené údaje, bez zohľadnenia energetického prínosu bytov s IZT a to dokonca aj v prípade bytových domov kde je väčšina bytov odpojená od CZT.
Európska únia obetovala Slovensko kvôli svojim politickým záujmom a po sabotáži na plynovodoch Nord Stream a Nord Stream 2 ako aj ukončení dodávok plynu cez Ukrajinu ju nezaujíma energetická bezpečnosť Slovenskej republiky. Po politických záujmoch uprednostnila aj finančné záujmy lobistických skupín a výrobcov meracej a regulačnej techniky pred právom na ochranu základných práv občanov členských štátov. Malo by byť preto povinnosťou predstaviteľov Slovenskej republiky hájiť základné ústavné práva Slovenských občanov v zmysle ústavy Slovenskej republiky, ktorá nesmie byť podriadená ekonomickým záujmom nadnárodných spoločností cudzích štátov.
Rovnako ako v prípade iracionálneho zákazu spaľovacích motorov a plynových kotlov by malo byť povinnosťou predstaviteľov Slovenskej republiky postaviť sa aj proti povinnosti inštalácie finančne nákladných diaľkových odpočtov pomerových meradiel konečných spotrebiteľov na ich vlastné náklady od 1. 1. 2027, čo ešte viac zvýši energetickú chudobu, pričom táto povinnosť sa nevzťahuje na fakturačné meradlá dodávateľov studenej a teplej vody.
Nové žiaľ len kozmetické ale opäť protiústavné a protizákonné znenie vyhlášky č. 337/2024 Z.z. je opäť len výsledkom tvrdého a nekompromisného lobingu teplárenskej lobby, ktorou je prerastený aj samotný odbor tepelnej energetiky MH SR.
Keďže časť vlastníkov využíva pre IZT obnoviteľný zdroj tepla, vyhláška 503 a jej novela je v rozpore s programovým vyhlásením vlády o podpore obnoviteľných pretože títo vlastníci sú nútení okrem vlastných nákladov podieľať sa aj na nákladoch za teplo dodané s CZT do bytového domu, pričom energetický prínos ich bytu do bytového domu vyhláška ignoruje a v rozpore s fyzikálnymi zákonmi nepripúšťa obojsmerný prechod tepla.
Ak sa má Slovenská republika skutočne považovať za plnohodnotný štát EÚ, ktorý dodržiava v prvom rade základné princípy právneho štátu je nevyhnutné čo najskôr zamedziť pokračujúcim protizákonným a teda aj protiústavným praktikám okrádania ľudí, ktoré majú jednoznačne znaky výpalníctva, keďže výška tzv. nedoplatkov za fiktívne dodané, ale reálne nespotrebované teplo pre vlastníkov bytov s IZT je často vyššia ako ich vlastné náklady na energie.
Cieľom každého právneho štátu je univerzálna spravodlivosť, ktorá je nemožná bez akceptovania prirodzeného práva. Pre harmonickú a spravodlivú spoločnosť je dôležitý právny poriadok, ktorý musí vychádzať z morálky, tradície spoločnosti, svedomia. Konanie každého občana v takomto spoločenskom zriadení má mať na prvom mieste etický princíp. Medzi právom a morálkou je rozdiel v tom, že porušenie práva je sankcionované a porušenie morálky je odsudzované verejnou mienkou. V spravodlivej spoločnosti by nemal byť rozdiel medzi právnymi zákonmi a morálkou. Právo musí byť nadstavbou morálky. V spoločnosti, kde sú rozdiely medzi zákonmi a morálkou, vzniká riziko, že tieto rozdiely môžu byť impulzom na to, aby občania výkon spravodlivosti vzali do svojich rúk.
Obsiahly pokračujúci podnet a stanovisko podané Kancelárii prezidenta Slovenskej republiky s odborným odôvodnením je súčasťou tohto blogu pre každého komu nie je ľahostajná problematika cien energií. Kompletný podnet v PDF vrátane príloh je uverejnený na webovej stránke http://www.szcpv.org/pd/eko/obr/kpsr.pdf
František Bednár
___________________________________________________________________________________________________________________
SVETOVÉ ZDRUŽENIE BÝVALÝCH POLITICKÝCH VÄZŇOV
IČO: 37796542 DIČ: 2021593816
Nám. Sv. Egídia 102/10, 058 01 Poprad
Tel:+421 52 7722626, +421 903 142771
email: szcpv@szcpv.org
Vážený pán
Prezident Slovenskej republiky
Peter Pellegrini
Kancelária prezidenta Slovenskej republiky
PO. Box 128
810 00 Bratislava 1
Elektronicky podpísané Poprad 30. 12. 2024
k č. podania 14364/2024/KPSR
VEC: Podnet a stanovisko k odpovedi riaditeľa legislatívno-právneho odboru Kancelárie prezidenta SR vo veci odmietnutia podania podnetu na návrh na začatie konania o súlade právnych predpisov podľa čl. 125 ods. 1 písm. b), čl. 125 ods. 2 a čl. 130 ods. 1 písm. b) Ústavy Slovenskej republiky vyhlášky Ministerstva hospodárstva č. 503/2022 Z.z.
Vážený Pán Prezident, ako potvrdzuje register mimovládnych neziskových organizácii https://www.minv.sk/?obcianske-zdruzenia cieľom činnosti Svetového združenia bývalých politických väzňov sú ľudské práva. Obraciame sa na Vás preto v mene našich členov poškodených vyhláškou bývalého ministra hospodárstva Slovenskej republiky Karla Hirmana č. 503/2022 Z.z. o rozúčtovaní nákladov za teplo s podnetom a stanoviskom k odpovedi č. 3698-2024-KPSR zo dňa 6. 12. 2024 riaditeľa legislatívno-právneho odboru Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky doc. JUDr. Borisa Baloga, PhD, ktorý konštatoval, že Kancelária prezidenta SR vo veci podania č. 14364/2024/KPSR nevidí dôvod na podanie návrhu na začatie konania o súlade právnych predpisov podľa čl. 125 ods. 1 písm. b), čl. 125 ods. 2 a čl. 130 ods. 1 písm. b) Ústavy Slovenskej republiky.
Na základe nami zistených skutočností poukazujeme na podozrenie z konfliktu záujmu riaditeľa legislatívo-právneho odboru doc. JUDr. Borisa Baloga, PhD, ktorý ako potvrdzujú verejne dostupné informácie v minulosti pracoval ako riaditeľ odboru legislatívy a práva na Ministerstve hospodárstva SR čo spochybňuje jeho nestrannosť, keďže existuje podozrenie, že sa preukázateľne nejakým spôsobom ako odborne zainteresovaný vedúci pracovník podieľal na samotnej tvorbe ako aj konečnom prijatí spornej vyhlášky.
https://www.paneurouni.com/kontakty-prava/doc-judr-boris-balog-phd/
Riaditeľ legislatívno-právneho odboru Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky sa stotožnil s postupom Ministerstva hospodárstva čo potvrdzuje jeho odpoveď v prílohe. Ako bývalý pracovník ministerstva sa k zásadnej otázke podnetu zo dňa 15. 9. 2024, ktorý je uverejnený na webovej stránke https://www.szcpv.org/pd/eko/obr/prezident_cl125.pdf, či možno považovať Pomerové rozdeľovače vykurovacích nákladov ďalej len (PRVN) za určené certifikované meradlá na fakturáciu v zmysle metrologického zákona a zákona na ochranu spotrebiteľa, len alibisticky odvolal na spornú vyhlášku a Smernicu európskeho parlamentu a rady (EÚ) č. 2018/2002 z 11. decembra 2018 a jej čl. 9b odsek 1. Uvedená Smernica o energetickej efektívnosti už nezodpovedá zmenenej situácii po vypuknutí vojnového konfliktu na Ukrajine a na jej nesúlad s metrologickou legislatívou a legislatívou EÚ na ochranu spotrebiteľa bola upozornená predsedníčka Európskej komisie a Európsky ombudsman otvoreným listom, ktorý je uverejnený na webovej stránke http://www.szcpv.org/pd/eko/spd8.html.
Riaditeľ legislatívno-právneho odboru opomenul uviesť, že 13 septembra 2023 bola prijatá SMERNICA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2023/1791 o energetickej efektívnosti a o zmene nariadenia (EÚ) 2023/955, ktorou bola podstatným spôsobom zmenená smernica z roku 2018 a ktorá má byť transponovaná do národnej legislatívny do 11. októbra 2025. Podľa čl. 15 každý členský štát môže preukázať, že inštalácia pomerových rozdeľovačov vykurovacích nákladov by bola nákladovo neefektívna z hľadiska primeranosti vzhľadom na možné úspory energie. V uvedených prípadoch sa môžu zvážiť alternatívne nákladovo efektívne spôsoby merania spotreby tepla. Každý členský štát jednoznačne stanoví a uverejní všeobecné kritériá, metodiky a postupy na stanovenie technickej neuskutočniteľnosti a nákladovej neefektívnosti.
Európska únia obetovala Slovensko kvôli svojim politickým záujmom a po sabotáži na plynovodoch Nord Stream a Nord Stream 2 ako aj ukončení dodávok plynu cez Ukrajinu ju nezaujíma energetická bezpečnosť Slovenskej republiky. Po politických záujmoch uprednostnila aj finančné záujmy lobistických skupín a výrobcov meracej a regulačnej techniky pred právom na ochranu základných práv občanov členských štátov. Malo by byť preto povinnosťou predstaviteľov Slovenskej republiky hájiť základné ústavné práva Slovenských občanov v zmysle ústavy Slovenskej republiky, ktorá nesmie byť podriadená ekonomickým záujmom nadnárodných spoločností cudzích štátov.
Rovnako ako v prípade iracionálneho zákazu spaľovacích motorov a plynových kotlov by malo byť povinnosťou predstaviteľov Slovenskej republiky postaviť sa aj proti povinnosti inštalácie finančne nákladných diaľkových odpočtov pomerových meradiel konečných spotrebiteľov na ich vlastné náklady od 1. 1. 2027, čo ešte viac zvýši energetickú chudobu, pričom táto povinnosť sa nevzťahuje na fakturačné meradlá dodávateľov studenej a teplej vody.
- Ostáva preto otvorená otázka zákonnosti spôsobu merania tepla a sporného rozúčtovania tepla podľa základnej zložky (plochy v m2) a spotrebnej zložky (podľa dielikov PRVN), ktorý teplárenskí lobisti legislatívne presadili povinnou inštaláciou tzv. Pomerových rozdeľovačoch vykurovacích nákladov (PRVN) na radiátoroch na náklady vlastníkov hoci tieto nie sú určenými certifikovanými meračmi tepla. Pri presadení legislatívy, ktorá legalizovala pomerový systém rozúčtovania tepla podľa PRVN boli presadené obchodné záujmy v rozpore s analýzami odborníkov z oblasti energetiky, ktorí upozorňovali na veľký rozptyl a nepresnosť PRVN čím vzniknú neúmerne veľké rozdiely v platbách a hlavne to, že na fakturačné meranie tepla v zmysle zákona o metrológii je možné používať len k tomu určený merač tepla, inštalovaný tak ako termostatická hlavica na prívodnom potrubí, ktorý by meral aj prietok. Dieliky PRVN podľa ktorých sa fakturuje odobraná tepelná energia nie sú mernými jednotkami podľa medzinárodnej sústavy jednotiek SI. Generálna prokuratúra SR bola preto upozornená podnetom na podozrenie z trestného činu podvodu a zneužívania právomoci verejného činiteľa, ktorý je uverejnený na webovej stránke „Pomerové rozdeľovače vykurovacích nákladov = podvod storočia a okrádanie legalizované štátom“ https://fb102.blog.pravda.sk/2024/07/25/pomerove-rozdelovace-vykurovacich-nakladov-podvod-storocia-a-okradanie-legalizovane-statom/
V odpovedi Kancelárie prezidenta absentuje vyjadrenie k bodu č. 24 v ktorom bolo uvedené.
- MH SR sa nevyjadrilo k návrhu na odstúpenie od pomerového merania spotreby tepla PRVN a vyhlásenie verejnej súťaže na výrobu certifikovaného merača tepla v kombinácii s termostatickou hlavicou inštalovanou na prívodnom potrubí vykurovacieho telesa, čím by sa zabezpečilo presné a objektívne meranie tepla tak ako je to v prípade merania tepla bytových odovzdávacích staníc v zmysle ust. § 7 ods. 2 vyhlášky 503/2022 Z.z. a jej novely č. 337/2024 Z.z., kedy môže byť spotrebná zložka max. 100%, čím by sa zabránilo špekuláciám s PRVN. Ak sa na Slovensku nájde výrobca schopný za rozumnú cenu vyrobiť merač tepla kombinovaný s termostatickou hlavicou chráneným patentom, Slovensko by sa stalo lídrom v inovácii meracej a regulačnej techniky a predbehlo by Dánsko, ktorého lobisti presadili smernicu EÚ č. 2018/2002 o zvýšení energetickej efektívnosti. MH SR malo pri nedávnej pracovnej ceste do Číny aj možnosť osloviť čínskych výrobcov s návrhom, aby sa merače tepla vyrábali na Slovensku.
Uvedený návrh je plne v súlade s čl. 15 novej Smernice EÚ o energetickej efektívnosti z 13. septembra 2023 ako najvhodnejšia alternatíva pre zvýšenie energetickej efektívnosti, ktorá by motivovala konečných spotrebiteľov k šetreniu.
Riaditeľ legislatívno-právneho odboru Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky sa nevyjadril k otázke riešenia problému niekoľkonásobných rozdielov pri platbách v jednotlivých bytoch čo nerieši ani nová vyhláška č. 337/2022 Z.z.
- Tieto neúmerné rozdiely spôsobuje vysoká nepresnosť a rozptyl merania tepla PRVN čo mala hirmanova vyhláška po novom direktívne odstrániť tým, že maximálna platba za teplo bytu s najvyššou spotrebou nesmie prekročiť 2,5 násobok platby bytu s najnižšou spotrebou. Týmto sa neguje ust. § 5 ods. 2 vyhlášky o 30% -nom pomere základnej zložky a 70%-nom pomere spotrebnej zložky z celkových nákladov ako aj ust. § 8. ods. 1 o 60%-nom podiele základnej zložky a schvaľovanie pomeru vlastníkmi sa stáva irelevantným pretože, aby sa 2,5 násobok mohol dodržať, musela sa automaticky zvýšiť základná zložka (podľa plochy bytu) zavedením ďalšieho parametru navyšujúceho základnú zložku s názvom do výpočtu. V niektorých prípadoch išlo do výpočtu aj vyše 80%, kedy už inštalácia finančne nákladných diaľkových odpočtov PRVN stráca zmyslel a stáva sa nákladovo neefektívna pretože len navyšuje celkové náklady vlastníkov, ktoré sú vyššie ako úspory. Tento závažný problém neodstránila ani vyhláška MH SR č. 337/2024 Z.z., ktorá len zmenila výšku násobku z 2,5 na 2,85. Paradoxne v čase energetickej krízy a dlhodobo neudržateľnej plošnej energopomoci stráca motivovanie vlastníkov šetriť zmysel, pretože aj pri nehospodárnom správaní vlastníka tento nezaplatí viac ako 2,85 násobok. Pri predošlých vyhláškach boli platby najviac prekurovaných bytov aj desaťnásobné vyššie ako platby vlastníkov, ktorí termostatické hlavice na radiátoroch zatvárali. Vyhláška trestá tých, čo najviac šetrili, ktorí doplácajú na tých čo najviac míňajú. Najviac profitujú tí, čo prekurujú.
Odôvodnenie
Na úvod považujeme za potrebné uviesť, že po transformácii ekonomiky sa stal z bývalého socialistického tepelného hospodárstva lukratívny biznis a politickú totalitu jednej strany nahradila Energetická totalita čoho dôkazom je vyhláška prijatá na objednávku teplárenskej lobby exministrom hospodárstva Slovenskej republiky Karlom Hirmanom, v čase kedy už bola vláda Eduarda Hegera v demisii. Táto vyhláška od 1. 1. 2023 neústavne, retroaktívne a v hrubom rozpore so zákonom o ochrane spotrebiteľa princípom kolektívnej viny direktívne vymáha platby za nedodané, neodobraté a určenými certifikovanými meradlami zákonným spôsobom merané nespotrebované teplo aj od vlastníkov s individuálnym zdrojom tepla (ďalej len IZT), ktorí si v snahe správať sa ekonomicky a hospodárne v minulosti zriadili IZT. Vymáhanie platieb za teplo na základe fiktívnych odhadov tzv. prechodového tepla a pomerov základnej a spotrebnej zložky duplicitnou platbou diskriminuje vlastníkov bytov s IZT voči koncovým spotrebiteľom pripojených k centrálnemu zdroju tepla (ďalej len CZT).
Keďže časť vlastníkov využíva pre IZT obnoviteľný zdroj tepla, vyhláška 503 a jej novela je v rozpore s programovým vyhlásením vlády o podpore obnoviteľných zdrojov a znižovaní uhlíkovej stopy, čo je hlavným strategickým cieľom EÚ pretože títo vlastníci sú nútení okrem vlastných nákladov podieľať sa aj na nákladoch za teplo dodané s CZT do bytového domu, pričom energetický prínos ich bytu do bytového domu vyhláška ignoruje a v rozpore s fyzikálnymi zákonmi nepripúšťa obojsmerný prechod tepla.
Vyhláška tým vyvolala rozsiahle spoločenské napätie, spôsobenie škody vlastníkom bytov s IZT, zasahuje do základného ústavného práva vlastniť majetok a vyvolala následné súdne spory spojené s hrozbou exekúcii tisícov vlastníkov bytov a nebytových priestorov ako potvrdzujeme v prílohe jedným z návrhov na vydanie platobného rozkazu. Správcovská spoločnosť z Prievidze, na rozdiel od iných správcovských spoločnosti agresívne zastrašuje vlastníkov okrem úhrady neoprávnene vymáhanej sumy za nedodané teplo aj zaplatením vyše 9%-úroku z omeškania za každý mesiac, trovami právneho zastúpenia s následnou exekúciou. Táto spoločnosť koná bez toho, aby o vymáhaní platieb informovala ostatných vlastníkov a aby sa títo na schôdzi mohli vyjadriť či súhlasia, aby sa z ich spoločných platieb financovali právne služby a súdne spory s ich susedmi. Pri podaní nimi iniciovaného návrhu na vydanie platobného rozkazu súdu nebola predložená zápisnica z hlasovania vlastníkov o schválení podania návrhu.
Na rokovaní zástupkyne združenia Energetický ombudsman JUDr. Jankovičovej s pracovníkmi ministerstva hospodárstva 27. 06. 2024 (p. Pitorákom, p. Petrusom spolu s 2 pracovníkmi SIEA p. Šoltésovou a p. Ilovičom) nedošlo k zhode pri návrhu na zrušenie časti ustanovení vyhlášky č. 503/2022 Z.z., týkajúcich sa vlastníkov odpojených od CZT a novom vyúčtovaní za rok 2023 pre bytové domy, kde sú byty a nebytové priestory s IZT.
V snahe predísť hromadným žalobám, sťažnostiam a podnetom adresovaným inštitúciám EÚ a SR JUDr. Jankovičová navrhovala:
- Zrušenie Vyhlášky č. 503/2022 Z. z., resp. jej zmenu v sporných ustanoveniach z dôvodu jej rozporu so zákonom č. 657/2004 o tepelnej energetike a iných súvisiacich zákonov z dôvodov poškodzovania a zjavnej diskriminácie vlastníkov IZT ako aj rozporu s legislatívou EÚ na ochranu práv spotrebiteľa. Vlastníci CZT a vlastníci IZT sa môžu spoločne podieľať len na nákladoch za teplo na kúrenie a na ohrev vody dodaných do spoločných priestorov bytového domu.
- Opakované rozúčtovanie nákladov za teplo za rok 2023 podľa predošlej Vyhlášky č. 240/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla v znení Vyhlášky č. 168/2021 Z. z.
- Vypracovanie návrhu úplne novej vyhlášky, príp. zmenu Vyhlášky č. 503/2022 Z. z. a zmenu zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike aj v ustanoveniach týkajúcich sa PRVN, aby sa rozúčtovanie tepla na kúrenie pre vlastníkov CZT ustanovilo iba podľa určených (fakturačných) meradiel tepla na kúrenie (spotrebná zložka) alebo podľa plochy bytu a nebytového priestoru (základná zložka), keďže PRVN nespĺňa podmienky určeného (fakturačného) meradla ani podľa Zákona o metrológii ani podľa Zákona o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu.
- Návrh na vyhlásenie verejnej súťaže na výrobu kompaktného certifikovaného určeného merača tepla v kombinácii s termostatickou hlavicou inštalovaným na prívodnom potrubí vykurovacieho telesa, čím by sa zabezpečilo presné a objektívne meranie tepla, čo by zabránilo praktikám s ovplyvňovaním PRVN konečnými spotrebiteľmi. (Rovnako nebol akceptovaný list zástupcov spoločenstva vlastníkov bytov Brezová 488 v Liptovskom Mikuláši odoslaný ministerke hospodárstva Slovenskej republiky, v ktorom boli uvedené praktické skúsenosti bytového domu z merania spotreby tepla bytového domu kalorimetrickým spôsobom v kWh kalorimetrickým meračom tepla KMT – 1, vyrobeným na základe chráneného patentu firmou TADEAS na Slovensku. Toto meradlo od roku 2007 až do súčasnosti na rozdiel od PRVN meria presnejšie okamžitú hodnotu prestupu tepla na vstupe a výstupe vykurovacieho telesa na radiátoroch).Spotrebnú zložka bola vlastníkmi schválená vo výške 90%. Podľa vyhlášky č. 503/2022 Z.z. už to však nie je prípustné.
V snahe pomôcť týmto občanom bol podaný predsedovi vlády Slovenskej republiky aj podnet na podanie návrhu na vyhlásenie „amnestie“ pre poškodených vyhláškou Ministerstva hospodárstva SR č. 503/2022 Z.z. tak ako tomu bolo v prípade poškodených vyhláškou ministerstva zdravotníctva v čase Covidu.
Následky neústavnej vyhlášky zdedila nová vláda, ktorej ministerka hospodárstva pani Denisa Saková z tohto dôvodu iniciovala čiastočnú novelu prijatím vyhlášky č. 337/2024 Z.z. z 21. novembra 2024, uverejnenou v zbierke zákonov 5. 12. 2024, ktorá žiaľ neodstránila naďalej pretrvávajúcu podstatu neústavnosti vyhlášky č. 503/2022. Z.z. Vyhláška č. 337/2022 Z.z. v konečnom dôsledku len akoby navonok zmiernila dôsledky hirmanovej vyhlášky a to tým, že „nepríjemnú“ zodpovednosť výšky koeficientov fiktívne dodaného, ale reálne nespotrebovaného tepla z centrálneho zdroja pre vlastníkov bytov s IZT preniesla na rozhodnutia schvaľované nadpolovičnou väčšinou vlastníkov bytov z ktorých prevažná väčšina odoberá teplo a teplú vodu z Centrálneho zdroja tepla. Týmto sa vlastníci bytov s IZT dostali do nemilosti a stali sa tak zo dňa na deň doslova rukojemníkmi rozhodovania (sympatií či nesympatií) vlastníkov bytov napojených na CZT.
Nové žiaľ len kozmetické ale opäť protiústavné a protizákonné znenie vyhlášky č. 337/2024 Z.z. je opäť len výsledkom tvrdého a nekompromisného lobingu teplárenskej lobby, ktorou je prerastený aj samotný odbor tepelnej energetiky MH SR.
Ak sa má Slovenská republika skutočne považovať za plnohodnotný štát EÚ, ktorý dodržiava v prvom rade základné princípy právneho štátu je nevyhnutné čo najskôr zamedziť pokračujúcim protizákonným a teda aj protiústavným praktikám okrádania ľudí, ktoré majú jednoznačne znaky výpalníctva, keďže výška tzv. nedoplatkov za fiktívne dodané, ale reálne nespotrebované teplo pre vlastníkov bytov s IZT je často vyššia ako ich vlastné náklady na energie.
Nie je možné sa v mnohých prípadoch spoliehať len na to, že ľudom odpojeným od CZT na domovej schôdzi schvália koeficient 0 a tak sa ocitnú permanentne v úlohe rukojemníka vydaného na milosť či nemilosť ostatných obyvateľov domu. Týmto krokom MH SR len posunulo Čierneho Petra v tejto hre na ľudí z bytových domov a očistilo tak správcov a rozpočítavacie spoločnosti od budúcich nepríjemnosti, ktoré z diaľky budú sledovať ako sa ľudia medzi sebou hašteria.
Aktuálna novela vyhlášky MH SR č.503/2022 Z.z. miesto riešenia technického problému len rozoštváva vlastníkov bytov v spoločenstvách vlastníkov bytov. Ako inak možno nazvať odovzdávanie právomoci rozhodnúť o koeficientoch na náklady centrálneho zásobovania teplom na byty, ktoré z tohto systému teplo neodoberajú.
Prenesenie rozhodovania o výške koeficientov na vlastníkov bytov je zjavne v rozpore s ustanoveniami predošlých vyhlášok, kedy nebolo možné tieto koeficienty vlastníkmi meniť tak ako je to aj v prípade zmeny koeficientov zohľadňujúcich nepriaznivú polohu miestnosti bytu alebo nebytového priestoru, ktoré mohli vlastníci zmeniť len na základe písomného odôvodneného stanoviska odborne spôsobilej osoby v zmysle § 6 ods. 2 písm. a), b) a c) zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a § 12 ods. 1 zákona č. 321/2014 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Za závažné pochybenie novej vyhlášky MH SR č. 337/2024 Z. z. možno považovať, že na rozdiel od hirmanovej vyhlášky č. 503/2022 Z.z. vo vyhláške č. 337/2024 Z.z. absentuje prechodné ustanovenie v ktorom by bol stanovený dátum do kedy majú vlastníci rozhodnúť o koeficientoch pre byty s IZT. Vyhláška č. 503/2022 Z.z. to jednoznačne definovala v ustanovení § 13 ods.2
Prechodné ustanovenia účinné od 1. januára 2023
(2) Rozhodnutia vlastníkov bytov a nebytových priestorov prijaté do 31. decembra 2022 zostávajú v platnosti. Rozhodnutia vlastníkov bytov a nebytových priestorov prijaté do 31. decembra 2022, ktoré sú v rozpore s touto vyhláškou, sa uvedú do súladu s touto vyhláškou do 30. júna 2023.
Pochybením tvorcov vyhlášky č. 337/2024 Z.z. sa vytvára priestor na zneužívanie a svojvoľný postup vlastníkov bytov, resp. sa v bytových domoch schvaľovanie ani neuskutoční.
K opakovanému podnetu a stanovisku sa pripojilo aj občianske združenie Energetický ombudsman a Svetové združenie bývalých politických väzňov, ktorého členov hlavne z radov dôchodcov poškodila vyhláška č. 503/2022 Z.z.
Pretože politickí väzni priniesli najväčšie obete a trpeli vo väzniciach v zápase o demokraciu, slobodu a dodržiavanie základných ľudských práv je ich morálnom povinnosťou nemlčať ani dnes kedy politickú totalitu jednej strany nahradila nová energetická totalita, ktorá kvôli ziskom porušuje základné práva slovenských občanov.
V tejto súvislosti chceme predovšetkým poukázať na nezanedbateľný politický dopad ako aj dosah neriešenia pretrvávajúcej neústavnosti a nesúladu vyhlášky č. 503/2022 Z.z. ako aj jej novely č. 337/2024. Z. z. vypracovanej MH SR.
Po zmene politického systému v novembri 1989 bol zrušený ústavný článok č. 4 o vedúcej úlohe Komunistickej strany. Totalite jednej strany, ktorej súčasťou a prisluhovačmi boli všetky spoločenské organizácie ako SZM, ROH. SZČSP a ďalšie, bolo podriadené všetko a kto s tým nesúhlasil, bol označený za ideologického a triedneho nepriateľa štátu.
Po transformácii ekonomiky, kedy sa z bývalého socialistického tepelného hospodárstva stal lukratívny biznis, politickú totalitu jednej strany nahradila Energetická totalita, ktorá si na podobnom princípe čl. 4 uzurpovala právo na jediný nimi prezentovaný názor a pravdu.
Politickú ideológiu teda nahradila ideológia zisku, ktorý pre teplárenské holdingy a spoločnosti predstavuje nemalé miliónové príjmy a preto sa súčasťou a prisluhovačmi tejto novodobej energetickej totality stali priamo štátom a ministerstvom hospodárstva zriadené a podporované subjekty ako :
- Slovenská inovačná a energetická agentúra
- Slovenská obchodná inšpekcia,
- Úrad pre reguláciu sieťových odvetví,
- Asociácia rozpočítavateľov tepla a vody Slovensko,
- Združenie pre lepšiu správu bytových domov,
- Slovenský zväz bytových družstiev,
- Združenie správcov a užívateľov nehnuteľností.
Uvedené subjekty sa stali členmi tzv. pracovnej skupiny, ktorá sa podieľala na príprave vyššie citovaných sporných vyhlášok a to podľa požiadaviek energetickej lobby, čo sa verejnosti účelovo ideologický prezentuje ako tzv. dlhoročné skúsenosti zástupcov odbornej verejnosti a ich praktické skúsenosti spojené s rozpočítavaním tepla a nimi vyfabulovanej fikcie o prestupoch tepla v rámci bytového domu, podľa ktorej teplo prestupuje aj z chladnejšieho bytu do teplejšieho čo popiera základné fyzikálne termodynamické zákony.
Ako potvrdzujeme v prílohe, takto správcovské spoločnosti postupovali aj v prípade bytových domov, kde je väčšina bytov s individuálnym zdrojom tepla, kde títo vlastníci podľa znenie vyhlášky vykurujú prechodovým teplom byty vlastníkov bytov s CZT, ktorí by im teda mali platiť za prechodové teplo. Vyhláška tým absolútne ignoruje reálny energetický prínos individuálneho zdroja vykurovania (IZT) do celkovej tepelnej bilancie bytového domu. Zároveň nerešpektuje Vyhlášku č. 364/2012 Z.z. a zákon č. 555/2005 Z.z. o energetickej hospodárnosti budov. Cez systémovú hranicu, teda cez obalové konštrukcie objektu rozpočítavania prechádzajú aj rozvody plynu alebo elektrickej energie, ktorým sú zásobované systémy individuálneho zdroja vykurovania a nie len iba prípojka systému centrálneho zásobovania teplom (CZT). Energetický štítok domu by podľa zákona č.555/2005 Z.z o energetickej hospodárnosti budov bez započítania energetického prínosu bytu s individuálnym zdrojom vykurovania (IZT) bol odporovateľný, preto je dôležité, aby ho vyhláška 503/2022 Z.z. plne rešpektovala. Fakticky je teda v takom prípade možné konštatovať, že každé vyúčtovanie bytového domu, kde sú odpojené byty od centrálnych zdrojov tepla s vybudovaným vlastným IZT, v údaji o mernej spotrebe tepla bytového domu skresľuje správca hodnoty v rozpore zo zákonom, keď uvádza nepresné a vymyslené údaje, bez zohľadnenia energetického prínosu bytov s IZT
Táto tzv. pracovná skupina v procese tvorby vyhlášky koncipovala jej znenie tak, aby bol zaručený čo najvyšší zisk pre teplárenskú lobby na úkor koncových spotrebiteľov bez ohľadu na zákonnú ochranu vlastníckeho práva vlastníkov bytov a nebytových priestorov a bez ohľadu na naplnenie ústavnej požiadavky na vylúčenie zneužitia vlastníckeho práva na ujmu práv iných vlastníkov bytov a nebytových priestorov v danom bytovom dome.
Pri týchto účelovo vytvorených pracovných skupinách absentuje zastúpenie tých, ktorých sa to bezprostredne týka teda státisícov vlastníkov bytov a nebytových priestorov, ktorých nikto nezastupuje, pretože verejný energetický ombudsman na Slovensku dodnes neexistuje a ako potvrdzuje tlačová správa Verejného ochrancu práv z 13. 12. 2024 v prílohe, ten sa alibisticky vyhovára na zložitosť a odbornosť problematiky pričom ani nevedel, že novela vyhlášky prijatej 21. novembra 2024 už vyšla v zbierke zákonov 5. 12. 2024 pričom v tlačovej správe uvádza, že sa ešte len pripravuje. Keďže žiaľ Verejný ochranca práv sa postavil na stranu energetickej totality navrhujeme, aby bol zriadený inštitút Verejného energetického ombudsmana, pri tak dnes už nepochybne potrebnej obhajobe zákonných práv občanov v oblasti energií, ktorý by bol nestranný a nezávislý. V prípade záujmu navrhneme vhodného a nestranného kandidáta.
Politická totalita bývalej komunistickej strany a súčasná energetická totalita, majú jedno spoločné – nepripúšťajú žiadnu opozíciu a ani žiadnu kritiku a ideologickým nepriateľom je pre nich každý kto ohrozuje ich zisky. Jasne to dokazuje, že pri tvorbe vyhlášok prijímanými politicky spriaznenými ministrami bol aj Karel Hirman, ktorý bol preukázateľne podľa Obchodného registra priamo prepojený s teplárenským sektorom.
Niet žiadnych pochýb, že vyhláškou č. 503/2022 Z.z. mali byť „princípom kolektívnej viny“ potrestaní všetci vlastníci, ktorí si v snahe znížiť svoje náklady na energie zriadili individuálny zdroj tepla. Pracovníci odboru tepelnej energetiky a palív MH SR to ani netajili a pri rokovaní s energetickou ombudsmankou verejne priznali, že cieľom tejto vyhlášky bolo, aby sa vlastníci bytov s IZT spätne pripojili k CZT a aby sa ďalší potencionálni záujemcovia o vybudovanie si vlastného zdroja tepla neodpájali.
Za porušovanie princípov právneho štátu možno považovať skutočnosť, že súčasný systém prijímania vyhlášok, ako podzákonných predpisov bez schvaľovania poslancami NR SR, je často zneužívaný tak ako je to aj v prípade vyhlášky č. 503/2022 Z.z. MH SR k presadzovaniu obchodných záujmov teplárenského holdingu a teplárenských spoločností. Základné práva občanov Slovenskej republiky, medzi ktoré patrí aj slobodné rozhodovať o nakladaní so svojím majetkom zriadením individuálneho zdroja tepla sú postupne obmedzované. Od roku 2014 sa stalo odpojenie od CZT už prakticky nemožné a tzv. „energetické nevoľníctvo“ sa ešte viac prehĺbilo. Duplicitnými nákladmi za nedodané, nespotrebované a nemerateľné energie sa vlastníkom bytov z ITZ výrazným spôsobom znehodnotila cena ich nehnuteľnosti.
Postupne sa vyhláškami niekoľkonásobne zvyšovali koeficienty pre vlastníkov s IZT čo dokazuje, že:
podľa vyhlášky 358/2009 Z.z. pod ktorou je podpísaný súčasný predseda ÚRSO p. Jozef Holjenčík,
Podľa § 7, ods. 3
3/ Základná zložka na dodané teplo podľa odseku 2 sa rozpočítava aj medzi užívateľov bytov a nebytových priestorov, ktorí majú individuálne vykurovanie, pričom podlahová plocha bytu alebo nebytového priestoru s individuálnym vykurovaním sa vynásobí koeficientom:
a/ 0,0 pri bytoch a nebytových priestoroch v nadstavbách a vstavbách do podkrovia, pri bytoch a nebytových priestoroch, alebo ich častiach, ktoré sa nachádzajú na najvyššom podlaží alebo nad priestormi, ktoré nie sú vykurované, alebo v tých bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním, cez ktoré neprechádzajú rozvody vykurovacej sústavy centrálneho zásobovania teplom
b/ 0,25 pri ostatných bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním
Podľa vyhlášky č. 240/2016 Z.z. pod ktorou je podpísaný Peter Žiga
Podľa § 7, ods. 3
(3) Základná zložka na dodané teplo podľa odseku 2 sa rozpočítava aj medzi užívateľov bytov a nebytových priestorov, ktorí majú individuálne vykurovanie, pričom podlahová plocha bytu alebo nebytového priestoru s individuálnym vykurovaním sa vynásobí koeficientom
- a) 0,0 pri bytoch a nebytových priestoroch v nadstavbách a vstavbách do podkrovia, pri bytoch a nebytových priestoroch alebo ich častiach, ktoré sa nachádzajú na prízemí alebo na najvyššom podlaží alebo nad priestormi, ktoré nie sú vykurované, alebo v tých bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním, cez ktoré neprechádzajú spoločné rozvody vykurovacej sústavy centrálneho zásobovania teplom,
- b) 0,50 pri ostatných bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním.
Podľa vyhlášky č. 503/2022 Z.z. pod ktorou je podpísaný Karel Hirman
podľa § 8, ods. 4 sa určili koeficienty pre byty a nebytové priestory odpojené od vykurovacej sústavy podľa prílohy č.3
- a) 0,2 pri bytoch a nebytových priestoroch v nadstavbách a vstavbách do podkrovia,
- b) 0,5 pri bytoch a nebytových priestoroch alebo ich častiach, ktoré sa nachádzajú na prízemí alebo na najvyššom podlaží alebo nad priestormi, ktoré nie sú vykurované, alebo v tých bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním, cez ktoré neprechádzajú rozvody ústredného vykurovania v objekte rozpočítavania,
- c) 1,0 pri ostatných bytoch a nebytových priestoroch.
Podľa aktuálnej vyhlášky č. 337/2024 Z.z. pod ktorou je podpísaná Denisa Saková
podľa § 8, ods. 5
Vlastníci bytov a nebytových priestorov môžu rozhodnúť o úprave koeficientov uvedených v prílohe č. 3. Upravená výška koeficientov nemôže prekročiť hodnoty uvedené v prílohe č. 3“,( k vyhláške č. 503/2022 Z.z., ktorá sa nezmenila).
Vážený pán Prezident Slovenskej republiky, na základe uvedených dôvodov sa na Vás ako prezidenta všetkých občanov obraciame s prosbou o nové a nestranné prejednanie nášho podania č.14364/2024/KPSR zo dňa 15. 9. 2024 a jeho dodatku zo dňa 30. 9. 2024 na návrh na začatie konania o súlade právnych predpisov podľa čl. 125 ods. 1 písm. b), čl. 125 ods. 2 a čl. 130 ods. 1 písm. b) Ústavy Slovenskej republiky vyhlášky Ministerstva hospodárstva č. 503/2022 Z.z.
Predošlé podanie doplňujeme o dôvody uvedené v tomto podnete a v záujme objektivity a nestrannosti navrhujeme, aby Kancelária prezidenta SR požiadala o stanovisko certifikovaného energetika Ing. Jozefa Legényho, ktorý je poskytovateľom podporenej energetickej služby evidovaným ministerstvom hospodárstva SR https://www.mhsr.sk/uploads/files/yCfKXhck.pdf a držiteľom osvedčenia pre garantovanú službu v zmysle zákona.
Kontakt email: jozef@legeny.sk
Osvedčenie pre garantovanú energetickú službu č. 321/2014-0010
tel: 0911 111 314
František Bednár
Predseda SZBPV
Prílohy:
- Odpoveď na podnet zo dňa 6. 12. 2024
- Výpis z obchodného registra osoby Karel Hirman
- Anonymizovaný návrh na platobný rozkaz
- Podnet na podanie návrhu na vyhlásenie „amnestie“ pre poškodených vyhláškou Ministerstva hospodárstva SR č. 503/2022 Z.z.
- Tlačová správa Verejného ochrancu práv zo dňa 13. 12. 2024
- Tabuľka s bytovými domami kde je percentuálne vyšší počet bytov s IZT ako s bytov s CZT
Na vedomie:
Verejný ochranca práv
Úrad vlády SR
Poslanci NR SR
Média
Prezident sa postaví na t stranu, ktorú mu... ...
Zabudol si na jamôčky v líčkach tak milované... ...
čo má s tým prezident? Rozhodnutie Hirmana... ...
Pán Pelegrini sa bude len usmievať, nebude nič... ...
Celá debata | RSS tejto debaty