Postaví sa prezident Pellegrini na stranu energetickej totality a princípu kolektívnej viny?

Na Kanceláriu prezidenta Slovenskej republiky sa obrátili občianske združenia na ochranu práv spotrebiteľa  a základných ústavných práv občanov  poškodených vyhláškou bývalého ministra hospodárstva Slovenskej republiky Karla Hirmana  č. 503/2022 Z.z. o rozúčtovaní nákladov za teplo.   Riaditeľ legislatívno-právneho odboru Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky  Boris Baloga  im oznámil, že vo veci  podania č. 14364/2024/KPSR nevidí dôvod na podanie návrhu na začatie konania o súlade právnych predpisov podľa čl. 125 ods. 1 písm. b), čl. 125 ods. 2 a čl. 130 ods. 1 písm. b) Ústavy Slovenskej republiky.

V pokračujúcom podnete  združenia poukázali na podozrenie z konfliktu záujmu riaditeľa legislatívo-právneho odboru doc. JUDr. Borisa Baloga, PhD, ktorý v minulosti  pracoval ako riaditeľ odboru legislatívy a práva na Ministerstve hospodárstva SR čo spochybňuje jeho nestrannosť,  keďže existuje podozrenie, že sa ako odborne zainteresovaný vedúci pracovník podieľal na samotnej tvorbe ako aj konečnom prijatí spornej vyhlášky https://www.paneurouni.com/kontakty-prava/doc-judr-boris-balog-phd/

V podnete sa uvádza, že  po zmene politického systému v novembri 1989 bol zrušený ústavný článok č. 4 o vedúcej úlohe Komunistickej strany. Totalite jednej strany, ktorej súčasťou a prisluhovačmi boli všetky spoločenské organizácie ako SZM, ROH, SZČSP a ďalšie,  bolo podriadené všetko  a kto s tým nesúhlasil bol označený za ideologického a triedneho nepriateľa štátu.

Po transformácii ekonomiky, kedy sa  z bývalého socialistického tepelného hospodárstva stal lukratívny biznis, politickú totalitu  jednej strany nahradila Energetická totalita, ktorá si na podobnom  princípe čl. 4 uzurpovala právo na jediný nimi prezentovaný názor a pravdu.

Politickú ideológiu nahradila  ideológia zisku, ktorý pre teplárenské holdingy a spoločnosti predstavuje miliónové príjmy a preto sa súčasťou a prisluhovačmi tejto novodobej energetickej totality stali priamo štátom a ministerstvom hospodárstva  zriadené a podporované subjekty ako :

  • Slovenská inovačná a energetická agentúra
  • Slovenská obchodná inšpekcia,
  • Úrad pre reguláciu sieťových odvetví,
  • Asociácia rozpočítavateľov tepla a vody Slovensko,
  • Združenie pre lepšiu správu bytových domov,
  • Slovenský zväz bytových družstiev,
  • Združenie správcov a užívateľov nehnuteľností.

Uvedené subjekty sa stali  členmi tzv. pracovnej skupiny, ktorá sa podieľala na príprave vyhlášok  podľa požiadaviek energetickej lobby, čo sa verejnosti účelovo ideologický prezentuje  ako tzv.  dlhoročné skúsenosti zástupcov odbornej verejnosti.

Táto tzv. pracovná skupina v procese tvorby vyhlášky koncipovala jej znenie tak, aby bol zaručený čo najvyšší zisk pre teplárenskú lobby na úkor konečných spotrebiteľov  bez ohľadu na  zákonnú ochranu vlastníckeho práva vlastníkov bytov a nebytových priestorov.

Pri týchto účelovo vytvorených pracovných skupinách absentuje zastúpenie tých, ktorých sa to bezprostredne týka teda státisícov vlastníkov bytov a nebytových priestorov, ktorých nikto  nezastupuje, pretože verejný energetický ombudsman na Slovensku dodnes neexistuje.   Ako potvrdzuje tlačová správa  Verejného ochrancu práv z 13. 12. 2024, ktorý  sa alibisticky vyhovára na zložitosť a odbornosť problematiky pričom ani nevedel, že novela vyhlášky503/2022 Z.z.  o rozúčtovaní tepla a teplej vody prijatej 21. novembra 2024  už vyšla v zbierke zákonov  5. 12. 2024.V tlačovej správe uvádza, že sa ešte len pripravuje.  Keďže žiaľ Verejný ochranca práv sa postavil na stranu energetickej totality  je potrebné,  aby bol zriadený inštitút Verejného energetického ombudsmana, pri tak dnes už nepochybne potrebnej obhajobe zákonných práv občanov v oblasti energií, ktorý by bol nestranný a nezávislý.

Politická totalita bývalej komunistickej strany a súčasná energetická totalita, majú jedno spoločné – nepripúšťajú žiadnu opozíciu, žiadnu  kritiku a ideologickým nepriateľom je pre nich každý kto ohrozuje ich zisky. Jasne to dokazuje, že pri tvorbe vyhlášok prijímanými politicky spriaznenými ministrami bol aj Karel Hirman, ktorý bol preukázateľne podľa Obchodného registra priamo prepojený s teplárenským sektorom. 

     Niet žiadnych pochýb, že vyhláškou č. 503/2022 Z.z. mali byť „princípom kolektívnej viny“ potrestaní všetci vlastníci bytov a nebytových priestorov, ktorí si v snahe znížiť svoje náklady na energie zriadili individuálny zdroj  tepla (IZT). Pracovníci odboru tepelnej energetiky a palív MH SR to ani netajili a pri rokovaní s energetickou ombudsmankou verejne priznali, že cieľom tejto vyhlášky bolo, aby sa vlastníci bytov s IZT spätne pripojili k CZT a  aby sa ďalší potencionálni záujemcovia o vybudovanie si vlastného zdroja tepla neodpájali.

Za porušovanie princípov právneho štátu  možno považovať skutočnosť, že súčasný  systém prijímania vyhlášok, ako podzákonných predpisov bez schvaľovania poslancami NR SR, je  často zneužívaný  tak ako  je to aj v prípade vyhlášky č. 503/2022 Z.z. MH SR k presadzovaniu obchodných záujmov teplárenského holdingu a teplárenských spoločností.

Základné práva občanov Slovenskej republiky, medzi ktoré patrí aj slobodné rozhodovať o nakladaní so svojím majetkom zriadením individuálneho zdroja tepla  sú postupne obmedzované. Od roku 2014 sa stalo odpojenie od CZT už prakticky nemožné a tzv. „energetické nevoľníctvo“ sa ešte viac prehĺbilo. Duplicitnými nákladmi za nedodané, nespotrebované a nemerateľné energie sa vlastníkom bytov z ITZ výrazným spôsobom znehodnotila cena ich nehnuteľnosti.

Postupne sa od roku 2009 vyhláškami niekoľkonásobne zvyšovali koeficienty  pre vlastníkov s IZT čo exminister Hirman doviedol k bizarnosti pri rozpočítavaní tepla podľa  vyfabulovanej  fikcie o prestupoch tepla v rámci bytového domu, podľa ktorej teplo prestupuje aj z chladnejšieho bytu do teplejšieho čo popiera základné fyzikálne termodynamické  zákony,

      Takto správcovské spoločnosti postupovali aj v prípade bytových domov, kde je väčšina bytov s individuálnym zdrojom tepla, kde títo vlastníci podľa znenia vyhlášky vykurujú prechodovým teplom byty vlastníkov bytov s CZT, ktorí by im teda mali platiť za prechodové teplo. Vyhláška tým absolútne ignoruje reálny energetický prínos individuálneho zdroja vykurovania  (IZT) do celkovej tepelnej bilancie bytového domu.  Zároveň nerešpektuje Vyhlášku č. 364/2012 Z.z. a zákon č. 555/2005 Z.z. o energetickej hospodárnosti budov. Fakticky je teda v takom prípade možné konštatovať, že každé vyúčtovanie bytového domu, kde sú odpojené byty od centrálnych zdrojov tepla s vybudovaným vlastným IZT, v údaji o mernej spotrebe tepla bytového domu skresľuje správca hodnoty v rozpore so zákonom, keď uvádza nepresné a vymyslené údaje,  bez zohľadnenia energetického prínosu bytov s IZT a to dokonca aj v prípade bytových domov kde je väčšina bytov odpojená od CZT.

Európska únia  obetovala Slovensko kvôli svojim politickým záujmom a po sabotáži na plynovodoch Nord Stream a Nord Stream 2 ako aj  ukončení dodávok plynu cez Ukrajinu ju nezaujíma energetická bezpečnosť Slovenskej republiky. Po politických záujmoch uprednostnila aj  finančné záujmy lobistických skupín a výrobcov meracej a regulačnej techniky pred právom na ochranu základných práv občanov členských štátov. Malo by byť preto povinnosťou predstaviteľov Slovenskej republiky hájiť základné ústavné práva Slovenských občanov v zmysle  ústavy Slovenskej republiky, ktorá nesmie byť podriadená ekonomickým záujmom  nadnárodných spoločností  cudzích štátov.

Rovnako ako v prípade iracionálneho  zákazu spaľovacích motorov a plynových  kotlov by  malo byť povinnosťou predstaviteľov Slovenskej republiky postaviť sa aj proti povinnosti inštalácie finančne nákladných diaľkových odpočtov pomerových meradiel konečných spotrebiteľov na ich vlastné náklady od 1. 1. 2027, čo ešte viac zvýši energetickú chudobu,  pričom táto povinnosť sa nevzťahuje na fakturačné meradlá dodávateľov studenej  a teplej vody.

Nové žiaľ len kozmetické ale  opäť protiústavné a protizákonné znenie vyhlášky č. 337/2024 Z.z.  je opäť len  výsledkom tvrdého a nekompromisného lobingu teplárenskej lobby, ktorou je prerastený aj samotný odbor tepelnej energetiky  MH SR.

Keďže časť vlastníkov využíva pre IZT obnoviteľný zdroj tepla, vyhláška 503 a jej novela je v rozpore s programovým vyhlásením vlády o podpore obnoviteľných pretože títo vlastníci sú nútení okrem vlastných nákladov  podieľať sa aj na nákladoch za teplo dodané s CZT do bytového domu, pričom energetický prínos ich bytu do bytového domu vyhláška ignoruje a v rozpore s fyzikálnymi zákonmi nepripúšťa obojsmerný prechod tepla.

Ak sa má Slovenská republika skutočne považovať za plnohodnotný štát EÚ, ktorý dodržiava v prvom rade  základné princípy právneho štátu  je nevyhnutné čo najskôr   zamedziť  pokračujúcim protizákonným a teda aj protiústavným praktikám okrádania ľudí, ktoré majú jednoznačne znaky výpalníctva,  keďže výška tzv. nedoplatkov za fiktívne dodané, ale reálne nespotrebované teplo pre vlastníkov bytov s IZT je často vyššia ako ich vlastné  náklady na energie.

Cieľom každého právneho štátu je univerzálna spravodlivosť, ktorá je nemožná bez akceptovania prirodzeného práva. Pre harmonickú a spravodlivú spoločnosť je dôležitý právny poriadok, ktorý musí vychádzať z morálky, tradície spoločnosti, svedomia. Konanie každého občana v takomto spoločenskom zriadení má mať na prvom mieste etický princíp. Medzi právom a morálkou je rozdiel v tom, že porušenie práva je sankcionované a porušenie morálky je odsudzované verejnou mienkou. V spravodlivej spoločnosti by nemal byť rozdiel medzi právnymi zákonmi a morálkou. Právo musí byť nadstavbou morálky. V spoločnosti, kde sú rozdiely medzi zákonmi a morálkou, vzniká riziko, že tieto rozdiely môžu byť impulzom na to, aby občania výkon spravodlivosti vzali do svojich rúk.

Obsiahly pokračujúci podnet a stanovisko podané Kancelárii prezidenta Slovenskej republiky s odborným odôvodnením je súčasťou tohto blogu pre každého komu nie je ľahostajná problematika  cien energií. Kompletný podnet v PDF vrátane príloh je uverejnený na webovej stránke http://www.szcpv.org/pd/eko/obr/kpsr.pdf

 

František Bednár

 

___________________________________________________________________________________________________________________

SVETOVÉ ZDRUŽENIE BÝVALÝCH   POLITICKÝCH VÄZŇOV

IČO: 37796542   DIČ:  2021593816

Nám. Sv. Egídia 102/10, 058 01 Poprad

Tel:+421 52 7722626,  +421 903 142771

email: szcpv@szcpv.org

http://www.szcpv.org

 

 

Vážený pán

 Prezident Slovenskej republiky

 Peter Pellegrini

 Kancelária prezidenta Slovenskej republiky

PO. Box 128

 810 00 Bratislava 1

informacie@prezident.gov.sk

 

Elektronicky podpísané                                                                                  Poprad 30. 12. 2024

 

k č. podania 14364/2024/KPSR

 

VEC:  Podnet a stanovisko k odpovedi riaditeľa legislatívno-právneho odboru Kancelárie prezidenta SR vo veci odmietnutia podania podnetu na návrh na začatie konania o súlade právnych predpisov podľa čl. 125 ods. 1 písm. b), čl. 125 ods. 2 a čl. 130 ods. 1 písm. b) Ústavy Slovenskej republiky vyhlášky Ministerstva hospodárstva č. 503/2022 Z.z.

Vážený Pán Prezident, ako potvrdzuje register mimovládnych neziskových organizácii  https://www.minv.sk/?obcianske-zdruzenia cieľom činnosti Svetového združenia bývalých politických väzňov sú ľudské práva.  Obraciame sa na Vás preto v mene našich členov  poškodených vyhláškou bývalého ministra hospodárstva Slovenskej republiky Karla Hirmana  č. 503/2022 Z.z. o rozúčtovaní nákladov za teplo s podnetom a stanoviskom k odpovedi č. 3698-2024-KPSR zo dňa 6. 12. 2024 riaditeľa legislatívno-právneho odboru Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky  doc. JUDr. Borisa Baloga, PhD, ktorý konštatoval, že Kancelária prezidenta SR vo veci podania č. 14364/2024/KPSR nevidí dôvod na podanie návrhu na začatie konania o súlade právnych predpisov podľa čl. 125 ods. 1 písm. b), čl. 125 ods. 2 a čl. 130 ods. 1 písm. b) Ústavy Slovenskej republiky.

Na základe nami zistených skutočností poukazujeme na podozrenie z konfliktu záujmu riaditeľa legislatívo-právneho odboru doc. JUDr. Borisa Baloga, PhD, ktorý ako potvrdzujú verejne dostupné informácie v minulosti  pracoval ako riaditeľ odboru legislatívy a práva na Ministerstve hospodárstva SR čo spochybňuje jeho nestrannosť,  keďže existuje podozrenie, že sa preukázateľne nejakým spôsobom ako odborne zainteresovaný vedúci pracovník podieľal na samotnej tvorbe ako aj konečnom prijatí spornej vyhlášky.

 https://www.paneurouni.com/kontakty-prava/doc-judr-boris-balog-phd/

 Riaditeľ legislatívno-právneho odboru Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky sa stotožnil s postupom Ministerstva hospodárstva čo potvrdzuje jeho odpoveď v prílohe. Ako bývalý pracovník ministerstva  sa  k zásadnej otázke podnetu zo dňa 15. 9. 2024, ktorý je uverejnený na webovej stránke  https://www.szcpv.org/pd/eko/obr/prezident_cl125.pdf, či možno považovať Pomerové rozdeľovače vykurovacích nákladov ďalej len (PRVN) za určené certifikované meradlá na fakturáciu v zmysle metrologického zákona a zákona na ochranu spotrebiteľa,  len alibisticky  odvolal na spornú vyhlášku a Smernicu európskeho parlamentu a rady (EÚ) č. 2018/2002 z 11. decembra 2018 a jej čl. 9b odsek 1. Uvedená Smernica o energetickej efektívnosti už nezodpovedá zmenenej  situácii po vypuknutí vojnového konfliktu na Ukrajine a na jej nesúlad  s metrologickou legislatívou a legislatívou EÚ na ochranu spotrebiteľa bola upozornená predsedníčka Európskej komisie a Európsky ombudsman otvoreným listom, ktorý je uverejnený na webovej stránke http://www.szcpv.org/pd/eko/spd8.html.

Riaditeľ legislatívno-právneho odboru opomenul uviesť, že 13 septembra 2023 bola prijatá SMERNICA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2023/1791 o energetickej efektívnosti a o zmene nariadenia (EÚ) 2023/955, ktorou bola podstatným spôsobom zmenená  smernica z roku 2018 a ktorá  má byť transponovaná do národnej legislatívny do 11. októbra 2025.   Podľa čl. 15 každý členský štát môže preukázať, že inštalácia pomerových rozdeľovačov vykurovacích nákladov by bola nákladovo neefektívna  z hľadiska  primeranosti vzhľadom na možné úspory energie.  V uvedených prípadoch sa môžu zvážiť alternatívne nákladovo efektívne spôsoby merania spotreby tepla. Každý členský štát jednoznačne stanoví a uverejní všeobecné kritériá, metodiky a postupy na stanovenie technickej neuskutočniteľnosti a nákladovej neefektívnosti.

Európska únia  obetovala Slovensko kvôli svojim politickým záujmom a po sabotáži na plynovodoch Nord Stream a Nord Stream 2 ako aj  ukončení dodávok plynu cez Ukrajinu ju nezaujíma energetická bezpečnosť Slovenskej republiky. Po politických záujmoch uprednostnila aj  finančné záujmy lobistických skupín a výrobcov meracej a regulačnej techniky pred právom na ochranu základných práv občanov členských štátov. Malo by byť preto povinnosťou predstaviteľov Slovenskej republiky hájiť základné ústavné práva Slovenských občanov v zmysle  ústavy Slovenskej republiky, ktorá nesmie byť podriadená ekonomickým záujmom  nadnárodných spoločností  cudzích štátov.

Rovnako ako v prípade iracionálneho  zákazu spaľovacích motorov a plynových  kotlov by  malo byť povinnosťou predstaviteľov Slovenskej republiky postaviť sa aj proti povinnosti inštalácie finančne nákladných diaľkových odpočtov pomerových meradiel konečných spotrebiteľov na ich vlastné náklady od 1. 1. 2027, čo ešte viac zvýši energetickú chudobu,  pričom táto povinnosť sa nevzťahuje na fakturačné meradlá dodávateľov studenej  a teplej vody.

 

  • Ostáva preto otvorená otázka zákonnosti spôsobu merania tepla a sporného rozúčtovania tepla podľa základnej zložky (plochy v m2) a spotrebnej zložky (podľa dielikov PRVN), ktorý teplárenskí lobisti legislatívne presadili povinnou inštaláciou tzv. Pomerových rozdeľovačoch vykurovacích nákladov (PRVN) na radiátoroch na náklady vlastníkov hoci tieto nie sú určenými certifikovanými meračmi tepla. Pri presadení legislatívy, ktorá legalizovala pomerový systém rozúčtovania tepla podľa PRVN  boli presadené obchodné záujmy v rozpore s analýzami odborníkov z oblasti energetiky, ktorí upozorňovali na veľký rozptyl a nepresnosť  PRVN čím vzniknú neúmerne veľké rozdiely v platbách a hlavne to, že na fakturačné meranie tepla v zmysle zákona o metrológii je možné používať len k tomu určený merač tepla, inštalovaný tak ako termostatická hlavica na prívodnom potrubí, ktorý by meral aj prietok. Dieliky PRVN podľa ktorých sa fakturuje odobraná tepelná energia nie sú mernými jednotkami podľa medzinárodnej sústavy jednotiek SI.   Generálna prokuratúra SR bola preto upozornená podnetom na  podozrenie z trestného činu podvodu a zneužívania právomoci verejného činiteľa, ktorý je uverejnený na webovej stránke „Pomerové rozdeľovače vykurovacích nákladov = podvod storočia a okrádanie legalizované štátom“ https://fb102.blog.pravda.sk/2024/07/25/pomerove-rozdelovace-vykurovacich-nakladov-podvod-storocia-a-okradanie-legalizovane-statom/

 

V odpovedi Kancelárie prezidenta absentuje vyjadrenie k bodu č. 24 v ktorom  bolo uvedené.

  • MH SR sa nevyjadrilo k návrhu na odstúpenie od pomerového merania spotreby tepla PRVN a vyhlásenie verejnej súťaže na výrobu certifikovaného merača tepla v kombinácii s termostatickou hlavicou inštalovanou na prívodnom potrubí vykurovacieho telesa, čím by sa zabezpečilo presné a objektívne meranie tepla tak ako je to v prípade merania tepla bytových odovzdávacích staníc  v zmysle ust. § 7 ods.  2  vyhlášky 503/2022 Z.z. a jej novely č. 337/2024 Z.z.,  kedy môže byť spotrebná zložka max. 100%, čím by sa   zabránilo špekuláciám s PRVN. Ak sa na Slovensku nájde výrobca schopný  za rozumnú cenu vyrobiť merač tepla kombinovaný s termostatickou hlavicou  chráneným patentom,  Slovensko by sa stalo lídrom v inovácii meracej a regulačnej techniky a predbehlo by  Dánsko, ktorého lobisti presadili smernicu   EÚ č. 2018/2002 o zvýšení energetickej efektívnosti.  MH SR malo pri nedávnej pracovnej ceste do  Číny  aj možnosť osloviť čínskych výrobcov s návrhom, aby sa merače tepla vyrábali na Slovensku.

        Uvedený návrh  je plne v súlade s čl. 15 novej Smernice  EÚ o energetickej efektívnosti z 13. septembra 2023 ako najvhodnejšia alternatíva pre zvýšenie energetickej efektívnosti, ktorá by motivovala konečných spotrebiteľov k šetreniu.

 

Riaditeľ legislatívno-právneho odboru Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky sa nevyjadril k otázke riešenia problému niekoľkonásobných rozdielov pri platbách v jednotlivých bytoch čo nerieši ani nová vyhláška č. 337/2022 Z.z.

  • Tieto neúmerné rozdiely spôsobuje vysoká nepresnosť a rozptyl merania tepla PRVN čo mala   hirmanova vyhláška  po novom direktívne odstrániť tým, že  maximálna platba za teplo  bytu s najvyššou spotrebou nesmie prekročiť 2,5 násobok platby bytu s najnižšou spotrebou. Týmto sa neguje ust. § 5 ods. 2 vyhlášky o 30% -nom pomere základnej zložky a 70%-nom pomere spotrebnej zložky z celkových nákladov ako aj ust. § 8. ods. 1 o 60%-nom podiele základnej zložky a schvaľovanie pomeru vlastníkmi sa stáva  irelevantným pretože, aby sa 2,5 násobok mohol dodržať, musela sa automaticky zvýšiť základná zložka (podľa plochy bytu) zavedením ďalšieho  parametru navyšujúceho   základnú zložku s názvom do výpočtu. V niektorých prípadoch išlo do výpočtu aj vyše 80%, kedy už inštalácia finančne nákladných diaľkových odpočtov PRVN stráca zmyslel a stáva sa nákladovo neefektívna  pretože len navyšuje  celkové náklady vlastníkov, ktoré sú vyššie ako úspory. Tento závažný problém neodstránila ani vyhláška MH SR č. 337/2024 Z.z., ktorá len zmenila výšku násobku z 2,5 na 2,85. Paradoxne v čase energetickej krízy a dlhodobo neudržateľnej plošnej energopomoci  stráca motivovanie vlastníkov šetriť  zmysel, pretože aj pri nehospodárnom správaní vlastníka tento nezaplatí viac ako 2,85 násobok. Pri predošlých vyhláškach boli platby najviac prekurovaných bytov aj desaťnásobné vyššie ako platby vlastníkov, ktorí termostatické hlavice na radiátoroch zatvárali. Vyhláška trestá tých, čo najviac šetrili, ktorí doplácajú na tých čo najviac míňajú. Najviac profitujú tí, čo prekurujú.

 

Odôvodnenie

 Na úvod považujeme za potrebné uviesť, že po transformácii ekonomiky sa stal z bývalého socialistického tepelného hospodárstva lukratívny biznis a  politickú totalitu  jednej strany nahradila Energetická totalita čoho dôkazom je vyhláška prijatá na objednávku teplárenskej lobby exministrom hospodárstva Slovenskej republiky Karlom Hirmanom, v čase kedy už bola vláda Eduarda  Hegera v demisii. Táto vyhláška od  1. 1. 2023  neústavne, retroaktívne a v hrubom rozpore so zákonom o ochrane spotrebiteľa princípom kolektívnej viny direktívne vymáha platby za nedodané, neodobraté a určenými certifikovanými meradlami zákonným spôsobom merané nespotrebované teplo  aj od vlastníkov s individuálnym zdrojom tepla (ďalej len IZT),  ktorí si v snahe správať sa ekonomicky a hospodárne  v minulosti zriadili IZT. Vymáhanie platieb za teplo  na základe fiktívnych odhadov tzv. prechodového tepla a pomerov základnej a spotrebnej zložky duplicitnou platbou diskriminuje vlastníkov bytov s IZT voči koncovým spotrebiteľom pripojených k centrálnemu zdroju tepla (ďalej len CZT).

Keďže časť vlastníkov využíva pre IZT obnoviteľný zdroj tepla, vyhláška 503 a jej novela je v rozpore s programovým vyhlásením vlády o podpore obnoviteľných zdrojov a znižovaní uhlíkovej stopy, čo je hlavným strategickým cieľom EÚ pretože títo vlastníci sú nútení okrem vlastných nákladov  podieľať sa aj na nákladoch za teplo dodané s CZT do bytového domu, pričom energetický prínos ich bytu do bytového domu vyhláška ignoruje a v rozpore s fyzikálnymi zákonmi nepripúšťa obojsmerný prechod tepla. 

 

Vyhláška tým vyvolala rozsiahle spoločenské napätie, spôsobenie škody vlastníkom bytov s IZT, zasahuje do základného ústavného práva vlastniť majetok a vyvolala následné súdne spory spojené s hrozbou exekúcii  tisícov vlastníkov bytov a nebytových priestorov ako potvrdzujeme v prílohe jedným z  návrhov na vydanie platobného rozkazu. Správcovská spoločnosť z Prievidze,  na rozdiel od iných správcovských spoločnosti agresívne zastrašuje vlastníkov okrem úhrady neoprávnene vymáhanej sumy za nedodané teplo aj  zaplatením vyše 9%-úroku z omeškania za každý mesiac, trovami  právneho zastúpenia s následnou exekúciou. Táto spoločnosť koná bez toho, aby o vymáhaní platieb informovala ostatných vlastníkov a aby sa títo na schôdzi mohli vyjadriť či súhlasia, aby sa z ich spoločných platieb financovali právne služby a súdne spory s ich susedmi.  Pri podaní nimi iniciovaného návrhu na vydanie platobného rozkazu súdu nebola predložená zápisnica z hlasovania vlastníkov o schválení podania návrhu.

 

Na rokovaní zástupkyne združenia Energetický ombudsman JUDr. Jankovičovej s pracovníkmi ministerstva hospodárstva 27. 06. 2024 (p. Pitorákom, p. Petrusom spolu s 2 pracovníkmi SIEA p. Šoltésovou a p. Ilovičom) nedošlo k zhode pri návrhu na zrušenie časti ustanovení vyhlášky č. 503/2022 Z.z., týkajúcich sa vlastníkov odpojených od CZT a novom vyúčtovaní za rok 2023 pre bytové domy, kde sú byty a nebytové priestory s IZT.

V snahe predísť hromadným žalobám, sťažnostiam a podnetom adresovaným inštitúciám EÚ a SR JUDr. Jankovičová navrhovala:

 

  • Zrušenie Vyhlášky č. 503/2022 Z. z., resp. jej zmenu v sporných ustanoveniach z dôvodu jej rozporu so zákonom č. 657/2004 o tepelnej energetike a iných súvisiacich zákonov z dôvodov poškodzovania a zjavnej diskriminácie vlastníkov IZT ako aj rozporu s legislatívou EÚ na ochranu práv spotrebiteľa. Vlastníci CZT a vlastníci IZT sa môžu spoločne podieľať len na nákladoch za teplo na kúrenie a na ohrev vody dodaných do spoločných priestorov bytového domu.

 

  • Opakované rozúčtovanie nákladov za teplo za rok 2023 podľa predošlej Vyhlášky č. 240/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla v znení Vyhlášky č. 168/2021 Z. z.

 

  • Vypracovanie návrhu úplne novej vyhlášky, príp. zmenu Vyhlášky č. 503/2022 Z. z. a zmenu zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike aj v ustanoveniach týkajúcich sa PRVN, aby sa rozúčtovanie tepla na kúrenie pre vlastníkov CZT ustanovilo iba podľa určených (fakturačných) meradiel tepla na kúrenie (spotrebná zložka) alebo podľa plochy bytu a nebytového priestoru (základná zložka), keďže PRVN nespĺňa podmienky určeného (fakturačného) meradla ani podľa Zákona o metrológii ani podľa Zákona o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu.

 

  • Návrh na vyhlásenie verejnej súťaže na výrobu kompaktného certifikovaného určeného merača tepla v kombinácii s termostatickou hlavicou inštalovaným na prívodnom potrubí vykurovacieho telesa, čím by sa zabezpečilo presné a objektívne meranie tepla, čo by zabránilo  praktikám s ovplyvňovaním  PRVN konečnými spotrebiteľmi.   (Rovnako nebol akceptovaný  list zástupcov spoločenstva vlastníkov bytov  Brezová 488 v Liptovskom Mikuláši odoslaný ministerke hospodárstva Slovenskej republiky, v ktorom boli uvedené praktické skúsenosti bytového domu z merania spotreby tepla bytového domu kalorimetrickým spôsobom v kWh  kalorimetrickým meračom tepla KMT – 1, vyrobeným  na základe chráneného patentu  firmou TADEAS na Slovensku. Toto meradlo od roku 2007 až do súčasnosti  na rozdiel od PRVN meria presnejšie okamžitú hodnotu prestupu tepla na vstupe a výstupe vykurovacieho telesa na radiátoroch).Spotrebnú zložka bola vlastníkmi schválená vo výške 90%. Podľa vyhlášky č. 503/2022 Z.z. už to však nie je prípustné.

 

V snahe pomôcť týmto občanom bol podaný predsedovi vlády Slovenskej republiky  aj podnet na podanie návrhu na vyhlásenie „amnestie“ pre poškodených vyhláškou Ministerstva hospodárstva  SR č. 503/2022 Z.z. tak ako tomu bolo v prípade poškodených vyhláškou ministerstva zdravotníctva v čase Covidu.

Následky neústavnej vyhlášky zdedila nová vláda, ktorej ministerka hospodárstva pani Denisa Saková  z tohto dôvodu iniciovala čiastočnú novelu prijatím vyhlášky č. 337/2024 Z.z. z 21. novembra 2024, uverejnenou v zbierke zákonov 5. 12. 2024,  ktorá žiaľ neodstránila naďalej pretrvávajúcu podstatu neústavnosti  vyhlášky č. 503/2022. Z.z. Vyhláška č. 337/2022 Z.z. v konečnom dôsledku len  akoby navonok zmiernila dôsledky hirmanovej vyhlášky a to tým, ženepríjemnú“ zodpovednosť výšky koeficientov  fiktívne dodaného, ale reálne nespotrebovaného tepla z centrálneho zdroja  pre vlastníkov bytov s IZT preniesla na rozhodnutia schvaľované nadpolovičnou väčšinou vlastníkov bytov z  ktorých prevažná väčšina odoberá teplo a teplú vodu z Centrálneho  zdroja tepla.  Týmto sa vlastníci bytov s IZT dostali do nemilosti a stali sa tak zo dňa na deň doslova rukojemníkmi rozhodovania (sympatií či nesympatií) vlastníkov bytov  napojených na CZT.

Nové žiaľ len kozmetické ale  opäť protiústavné a protizákonné znenie vyhlášky č. 337/2024 Z.z.  je opäť len  výsledkom tvrdého a nekompromisného lobingu teplárenskej lobby, ktorou je prerastený aj samotný odbor tepelnej energetiky  MH SR.

Ak sa má Slovenská republika skutočne považovať za plnohodnotný štát EÚ, ktorý dodržiava v prvom rade  základné princípy právneho štátu  je nevyhnutné čo najskôr   zamedziť  pokračujúcim protizákonným a teda aj protiústavným praktikám okrádania ľudí, ktoré majú jednoznačne znaky výpalníctva,  keďže výška tzv. nedoplatkov za fiktívne dodané, ale reálne nespotrebované teplo pre vlastníkov bytov s IZT je často vyššia ako ich vlastné  náklady na energie.

Nie je možné sa v mnohých prípadoch spoliehať len na to, že ľudom odpojeným od CZT na domovej schôdzi schvália koeficient 0 a tak sa ocitnú permanentne v úlohe rukojemníka vydaného na milosť  či nemilosť  ostatných obyvateľov domu. Týmto krokom MH SR len posunulo Čierneho Petra v tejto hre na ľudí z bytových domov a očistilo tak správcov a rozpočítavacie spoločnosti od budúcich nepríjemnosti, ktoré  z diaľky budú  sledovať ako sa ľudia medzi sebou hašteria.

Aktuálna novela vyhlášky MH SR č.503/2022 Z.z. miesto riešenia technického problému len   rozoštváva vlastníkov bytov v spoločenstvách vlastníkov bytov. Ako inak možno nazvať odovzdávanie právomoci rozhodnúť o koeficientoch  na náklady centrálneho zásobovania teplom na byty, ktoré z tohto systému teplo neodoberajú.

Prenesenie rozhodovania o výške koeficientov na vlastníkov bytov je zjavne v rozpore s ustanoveniami  predošlých vyhlášok, kedy nebolo možné tieto koeficienty vlastníkmi meniť  tak ako je to aj  v prípade zmeny koeficientov zohľadňujúcich nepriaznivú polohu miestnosti bytu alebo nebytového priestoru, ktoré mohli  vlastníci zmeniť  len na základe písomného odôvodneného stanoviska odborne spôsobilej osobyzmysle § 6 ods. 2 písm. a), b) a c) zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a § 12 ods. 1 zákona č. 321/2014 Z. z. v znení neskorších predpisov.

Za závažné pochybenie novej vyhlášky MH SR  č. 337/2024 Z. z. možno považovať, že na rozdiel od hirmanovej vyhlášky č. 503/2022 Z.z.  vo vyhláške č. 337/2024 Z.z. absentuje prechodné ustanovenie v ktorom by bol stanovený dátum do kedy majú vlastníci rozhodnúť o koeficientoch pre byty s IZT.  Vyhláška č. 503/2022 Z.z. to jednoznačne definovala v ustanovení § 13 ods.2

Prechodné ustanovenia účinné od 1. januára 2023

(2) Rozhodnutia vlastníkov bytov a nebytových priestorov prijaté do 31. decembra 2022 zostávajú v platnosti. Rozhodnutia vlastníkov bytov a nebytových priestorov prijaté do 31. decembra 2022, ktoré sú v rozpore s touto vyhláškou, sa uvedú do súladu s touto vyhláškou do 30. júna 2023.

Pochybením tvorcov vyhlášky č. 337/2024 Z.z. sa vytvára priestor na zneužívanie a svojvoľný postup vlastníkov bytov, resp. sa v bytových domoch schvaľovanie ani neuskutoční.

 

K opakovanému podnetu a stanovisku sa pripojilo aj občianske združenie Energetický ombudsman a Svetové združenie bývalých politických väzňov, ktorého členov hlavne z radov dôchodcov poškodila vyhláška č. 503/2022 Z.z.

Pretože politickí väzni priniesli najväčšie obete a trpeli vo väzniciach v zápase o demokraciu, slobodu a dodržiavanie základných ľudských práv je ich morálnom povinnosťou nemlčať ani dnes kedy politickú totalitu jednej strany nahradila  nová energetická totalita, ktorá kvôli ziskom porušuje základné práva slovenských občanov.

 

V tejto súvislosti chceme predovšetkým poukázať na nezanedbateľný politický dopad ako aj dosah neriešenia pretrvávajúcej neústavnosti a nesúladu vyhlášky č. 503/2022 Z.z. ako aj jej novely č. 337/2024. Z. z. vypracovanej MH SR.

 

Po zmene politického systému v novembri 1989 bol zrušený ústavný článok č. 4 o vedúcej úlohe Komunistickej strany. Totalite jednej strany, ktorej súčasťou a prisluhovačmi boli všetky spoločenské organizácie ako SZM, ROH. SZČSP a ďalšie,  bolo podriadené všetko  a kto s tým nesúhlasil, bol označený za ideologického a triedneho nepriateľa štátu.

Po transformácii ekonomiky, kedy sa  z bývalého socialistického tepelného hospodárstva stal lukratívny biznis, politickú totalitu  jednej strany nahradila Energetická totalita, ktorá si na podobnom  princípe čl. 4 uzurpovala právo na jediný nimi prezentovaný názor a pravdu.

Politickú ideológiu teda nahradila  ideológia zisku, ktorý pre teplárenské holdingy a spoločnosti predstavuje nemalé miliónové príjmy a preto sa súčasťou a prisluhovačmi tejto novodobej energetickej totality stali priamo štátom a ministerstvom hospodárstva  zriadené a podporované subjekty ako :

  • Slovenská inovačná a energetická agentúra
  • Slovenská obchodná inšpekcia,
  • Úrad pre reguláciu sieťových odvetví,
  • Asociácia rozpočítavateľov tepla a vody Slovensko,
  • Združenie pre lepšiu správu bytových domov,
  • Slovenský zväz bytových družstiev,
  • Združenie správcov a užívateľov nehnuteľností.

 

Uvedené subjekty sa stali  členmi tzv. pracovnej skupiny, ktorá sa podieľala na príprave vyššie citovaných sporných vyhlášok a to podľa požiadaviek energetickej lobby, čo sa verejnosti účelovo ideologický prezentuje  ako tzv.  dlhoročné skúsenosti zástupcov odbornej verejnosti a ich praktické skúsenosti spojené s rozpočítavaním tepla a nimi vyfabulovanej  fikcie o prestupoch tepla v rámci bytového domu, podľa ktorej teplo prestupuje aj z chladnejšieho bytu do teplejšieho čo popiera základné fyzikálne termodynamické  zákony.

Ako potvrdzujeme v prílohe,  takto správcovské spoločnosti postupovali aj v prípade bytových domov, kde je väčšina bytov s individuálnym zdrojom tepla, kde títo vlastníci podľa znenie vyhlášky vykurujú prechodovým teplom byty vlastníkov bytov s CZT, ktorí by im teda mali platiť za prechodové teplo. Vyhláška tým absolútne ignoruje reálny energetický prínos individuálneho zdroja vykurovania  (IZT) do celkovej tepelnej bilancie bytového domu.  Zároveň nerešpektuje Vyhlášku č. 364/2012 Z.z. a zákon č. 555/2005 Z.z. o energetickej hospodárnosti budov. Cez systémovú hranicu, teda cez obalové konštrukcie objektu rozpočítavania prechádzajú aj rozvody plynu alebo elektrickej energie, ktorým sú zásobované systémy individuálneho zdroja vykurovania a nie len iba prípojka systému centrálneho zásobovania teplom (CZT). Energetický štítok domu by podľa zákona č.555/2005 Z.z o energetickej hospodárnosti budov bez započítania energetického prínosu bytu s individuálnym zdrojom vykurovania (IZT) bol odporovateľný,  preto je dôležité, aby ho vyhláška 503/2022 Z.z. plne rešpektovala. Fakticky je teda v takom prípade možné konštatovať, že každé vyúčtovanie bytového domu, kde sú odpojené byty od centrálnych zdrojov tepla s vybudovaným vlastným IZT, v údaji o mernej spotrebe tepla bytového domu skresľuje správca hodnoty v rozpore zo zákonom, keď uvádza nepresné a vymyslené údaje,  bez zohľadnenia energetického prínosu bytov s IZT

 

Táto tzv. pracovná skupina v procese tvorby vyhlášky koncipovala jej znenie tak, aby bol zaručený čo najvyšší zisk pre teplárenskú lobby na úkor koncových spotrebiteľov  bez ohľadu na  zákonnú ochranu vlastníckeho práva vlastníkov bytov a nebytových priestorov a bez ohľadu na  naplnenie ústavnej požiadavky na vylúčenie zneužitia vlastníckeho práva na ujmu práv iných vlastníkov bytov a nebytových priestorov v danom bytovom dome.

Pri týchto účelovo vytvorených pracovných skupinách absentuje zastúpenie tých, ktorých sa to bezprostredne týka teda státisícov vlastníkov bytov a nebytových priestorov, ktorých nikto  nezastupuje, pretože verejný energetický ombudsman na Slovensku dodnes neexistuje a ako potvrdzuje tlačová správa  Verejného ochrancu práv z 13. 12. 2024 v prílohe, ten sa alibisticky vyhovára na zložitosť a odbornosť problematiky pričom ani nevedel, že novela vyhlášky prijatej 21. novembra 2024  už vyšla v zbierke zákonov  5. 12. 2024 pričom  v tlačovej správe uvádza, že sa ešte len pripravuje.  Keďže žiaľ Verejný ochranca práv sa postavil na stranu energetickej totality  navrhujeme, aby bol zriadený inštitút Verejného energetického ombudsmana, pri tak dnes už nepochybne potrebnej obhajobe zákonných práv občanov v oblasti energií, ktorý by bol nestranný a nezávislý. V prípade záujmu navrhneme vhodného a nestranného kandidáta.

 

Politická totalita bývalej komunistickej strany a súčasná energetická totalita, majú jedno spoločné – nepripúšťajú žiadnu opozíciu a ani žiadnu kritiku a ideologickým nepriateľom je pre nich každý kto ohrozuje ich zisky. Jasne to dokazuje, že pri tvorbe vyhlášok prijímanými politicky spriaznenými ministrami bol aj Karel Hirman, ktorý bol preukázateľne podľa Obchodného registra priamo prepojený s teplárenským sektorom. 

 

Niet žiadnych pochýb, že vyhláškou č. 503/2022 Z.z. mali byť „princípom kolektívnej viny“ potrestaní všetci vlastníci, ktorí si v snahe znížiť svoje náklady na energie zriadili individuálny zdroj  tepla. Pracovníci odboru tepelnej energetiky a palív MH SR to ani netajili a pri rokovaní s energetickou ombudsmankou verejne priznali, že cieľom tejto vyhlášky bolo, aby sa vlastníci bytov s IZT spätne pripojili k CZT a  aby sa ďalší potencionálni záujemcovia o vybudovanie si vlastného zdroja tepla neodpájali.

Za porušovanie princípov právneho štátu  možno považovať skutočnosť, že súčasný  systém prijímania vyhlášok, ako podzákonných predpisov bez schvaľovania poslancami NR SR, je  často zneužívaný  tak ako  je to aj v prípade vyhlášky č. 503/2022 Z.z. MH SR k presadzovaniu obchodných záujmov teplárenského holdingu a teplárenských spoločností. Základné práva občanov Slovenskej republiky, medzi ktoré patrí aj slobodné rozhodovať o nakladaní so svojím majetkom zriadením individuálneho zdroja tepla  sú postupne obmedzované. Od roku 2014 sa stalo odpojenie od CZT už prakticky nemožné a tzv. „energetické nevoľníctvo“ sa ešte viac prehĺbilo. Duplicitnými nákladmi za nedodané, nespotrebované a nemerateľné energie sa vlastníkom bytov z ITZ výrazným spôsobom znehodnotila cena ich nehnuteľnosti.

 

Postupne sa vyhláškami niekoľkonásobne zvyšovali koeficienty  pre vlastníkov s IZT čo dokazuje, že:

podľa vyhlášky 358/2009 Z.z.  pod ktorou je podpísaný súčasný predseda ÚRSO p. Jozef  Holjenčík,

Podľa  § 7, ods. 3

3/ Základná zložka na dodané teplo podľa odseku 2 sa rozpočítava aj  medzi užívateľov bytov a nebytových priestorov, ktorí majú individuálne vykurovanie, pričom podlahová plocha bytu alebo nebytového priestoru s individuálnym vykurovaním sa vynásobí koeficientom:

 

a/  0,0 pri bytoch a nebytových priestoroch v nadstavbách a vstavbách do podkrovia, pri bytoch a nebytových priestoroch, alebo ich častiach, ktoré sa nachádzajú na najvyššom podlaží alebo nad priestormi, ktoré nie sú vykurované, alebo v tých bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním, cez ktoré neprechádzajú rozvody vykurovacej sústavy centrálneho zásobovania teplom

 

b/ 0,25 pri ostatných bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním

 

Podľa vyhlášky č. 240/2016 Z.z. pod ktorou je podpísaný Peter Žiga

Podľa  § 7, ods. 3

(3) Základná zložka na dodané teplo podľa odseku 2 sa rozpočítava aj medzi užívateľov bytov a nebytových priestorov, ktorí majú individuálne vykurovanie, pričom podlahová plocha bytu alebo nebytového priestoru s individuálnym vykurovaním sa vynásobí koeficientom

 

  1. a) 0,0 pri bytoch a nebytových priestoroch v nadstavbách a vstavbách do podkrovia, pri bytoch a nebytových priestoroch alebo ich častiach, ktoré sa nachádzajú na prízemí alebo na najvyššom podlaží alebo nad priestormi, ktoré nie sú vykurované, alebo v tých bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním, cez ktoré neprechádzajú spoločné rozvody vykurovacej sústavy centrálneho zásobovania teplom,

 

  1. b) 0,50 pri ostatných bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním.

 

Podľa vyhlášky č. 503/2022 Z.z. pod ktorou je podpísaný Karel Hirman

podľa  § 8, ods. 4 sa určili koeficienty  pre byty a nebytové priestory odpojené od vykurovacej sústavy podľa prílohy č.3

  1. a) 0,2 pri bytoch a nebytových priestoroch v nadstavbách a vstavbách do podkrovia,

 

  1. b) 0,5 pri bytoch a nebytových priestoroch alebo ich častiach, ktoré sa nachádzajú na prízemí alebo na najvyššom podlaží alebo nad priestormi, ktoré nie sú vykurované, alebo v tých bytoch a nebytových priestoroch s individuálnym vykurovaním, cez ktoré neprechádzajú rozvody ústredného vykurovania v objekte rozpočítavania,

 

  1. c) 1,0 pri ostatných bytoch a nebytových priestoroch.

 

Podľa aktuálnej vyhlášky č. 337/2024 Z.z. pod ktorou je podpísaná Denisa Saková

podľa  § 8, ods. 5

Vlastníci bytov a nebytových priestorov môžu rozhodnúť o úprave koeficientov uvedených v prílohe č. 3. Upravená výška koeficientov nemôže prekročiť hodnoty uvedené v prílohe č. 3“,( k vyhláške č. 503/2022 Z.z., ktorá sa nezmenila).

 

Vážený pán Prezident Slovenskej republiky, na základe uvedených dôvodov  sa na Vás ako prezidenta všetkých občanov obraciame s prosbou o nové a nestranné prejednanie nášho podania č.14364/2024/KPSR  zo dňa 15. 9. 2024 a jeho dodatku zo dňa 30. 9. 2024 na návrh na začatie konania o súlade právnych predpisov podľa čl. 125 ods. 1 písm. b), čl. 125 ods. 2 a čl. 130 ods. 1 písm. b) Ústavy Slovenskej republiky vyhlášky Ministerstva hospodárstva č. 503/2022 Z.z.

Predošlé podanie doplňujeme o dôvody uvedené v tomto podnete a v záujme objektivity a nestrannosti navrhujeme, aby Kancelária prezidenta SR požiadala o stanovisko certifikovaného energetika Ing. Jozefa Legényho, ktorý je  poskytovateľom podporenej energetickej služby evidovaným ministerstvom hospodárstva SR https://www.mhsr.sk/uploads/files/yCfKXhck.pdf  a držiteľom osvedčenia pre garantovanú službu v zmysle zákona.

Kontakt  email: jozef@legeny.sk

Osvedčenie pre garantovanú energetickú službu č. 321/2014-0010

tel: 0911 111 314

 

František Bednár

Predseda SZBPV

 

Prílohy:

  1. Odpoveď na podnet zo dňa 6. 12. 2024
  2. Výpis z obchodného registra osoby Karel Hirman
  3. Anonymizovaný návrh na platobný rozkaz
  4. Podnet na podanie návrhu na vyhlásenie „amnestie“ pre poškodených vyhláškou Ministerstva hospodárstva SR č. 503/2022 Z.z.
  5. Tlačová správa Verejného ochrancu práv zo dňa 13. 12. 2024
  6. Tabuľka s bytovými domami kde je percentuálne vyšší počet bytov s IZT ako s bytov s CZT

 

Na vedomie:

Verejný ochranca práv

Úrad vlády SR

Poslanci NR SR

Média

 

Energetické nevoľníctvo a teplárenské výpalníctvo legalizované štátom alebo čo vám Radovan Potočár nikdy nepovie

18.10.2024

Po „plyšovej revolúcii“ a zmene politického systému sme zdedili socialistickú koncepciu centrálneho tepelného hospodárstva so stratovými teplovodnými rozvodmi, čo vzhľadom na lacný plyn z Ruska vtedy nikoho netrápilo. Dobré časy sa však skončili a zo štátneho tepelného hospodárstva sa stal výnosný kapitalistický biznis. Posadnutosť západu rozširovaním NATO [...]

Bude zákon o spotrebnej dani z elektriny v súlade s inými zákonmi a zdravým rozumom alebo budeme platiť spotrebnú daň aj z výroby zaváranín, klobás a vína?

23.09.2024

Ministerstvo financií pripravuje novelu zákona o spotrebnej dani, ktorá odstráni nadbytočnú administratívnu záťaž prevádzkovateľov fotovoltických tzv. lokálnych zdrojov s výkonom nad 50 kW Na rozdiel od bývalej vlády Ministerstvo financií pod vedením Ladislava Kamenického prejavilo záujem o riešenie problému spotrebnej dane z elektriny v súvislosti s podaním [...]

Pán premiér, vo verejnom záujme iniciujte odvolanie antisociálneho predsedu ÚRSO Holjenčíka!

13.09.2024

Otvorený list- Pani ministerka hospodárstva zrušte antisociálne ustanovenia vyhlášky ÚRSO Otvorený list Vážený pán premiér vedzte, že nepatrím medzi podporovateľov politických strán, ktoré by neváhali zatiahnuť Slovensko do vojny s Ruskom. V roku 2016 ste po niekoľkonásobnom zvýšení distribučných poplatkov za ističe vtedajším predsedom ÚRSO Jozefom Holjenčíkom [...]

migranti

Pri nehodách dvoch člnov zomrelo 27 migrantov, 83 ľudí sa podarilo zachrániť

02.01.2025 17:10

V minulom roku po potopení plavidiel neďaleko pobrežia Tuniska zomrelo alebo je nezvestných 600 až 700 migrantov.

Jun Sok-jol

Juhokórejský prezident už tretí deň vzdoruje zatknutiu

02.01.2025 16:17

Jun Sok-jol sa zdržiava v prezidentskej rezidencii v Soule, kde jeho ochrankári polícii opäť zabránili zadržať ho.

Justičný palác, BA, cela, väzenie, rekonštrukcia

Muža, ktorý v lete ušiel z väznice v Rimavskej Sobote, na Silvestra zadržali

02.01.2025 15:23

Muž ušiel z otvoreného oddelenia. Za uplynulých desať rokov ide len o druhý takýto prípad.

Marián Petko, ANS

Asociácia nemocníc Slovenska odmieta pokusy o diskreditáciu svojich členov Visolajským

02.01.2025 15:11

Posledný útok Visolajského na nemocnice združené v ANS je prejavom jeho sklamania, obáv a nekompetentnosti, konštatoval Petko.

František Bednár

Priniesol november 1989 skutočne slobodu a demokraciu?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 35
Celková čítanosť: 158757x
Priemerná čítanosť článkov: 4536x

Autor blogu

Kategórie