Otvorený list- Pani ministerka hospodárstva zrušte antisociálne ustanovenia vyhlášky ÚRSO
Otvorený list
Vážený pán premiér vedzte, že nepatrím medzi podporovateľov politických strán, ktoré by neváhali zatiahnuť Slovensko do vojny s Ruskom.
V roku 2016 ste po niekoľkonásobnom zvýšení distribučných poplatkov za ističe vtedajším predsedom ÚRSO Jozefom Holjenčíkom trhali v televízii faktúry a iniciovali jeho odstúpenie z funkcie. Predseda SNS Andrej Danko ho vtedy verejne označil ako cynika a bezcharakterného človeka, ktorý musel odstúpiť kvôli neúmernému a antisociálnemu zdražovaniu. https://www.noviny.sk/slovensko/174484-danko-chce-odvolat-sefa-regulacneho-uradu
Potom čo ho ministerka za stranu Hlas SD Denisa Saková navrhla vrátiť späť do funkcie sa poučil a legislatívne zmeny v prospech distribučných spoločností už začal prevádzať sofistikovane.
V rozpore s programovým vyhlásením vlády o podpore obnoviteľných zdrojov energie navrhol zvýšiť poplatok za pripojenie fotovoltických zariadení do distribučnej sústavy tzv. G-komponent o 233 % čím dal jasne najavo svoj postoj k zelenej politike EÚ.
Na poste predsedu ÚRSO na objednávku energetických spoločnosti ihneď navrhol zvýšenie platieb za rezervovanú kapacitu, z čoho budú profitovať distribučné spoločnosti čo je ďalšou podpásovkou, ktorá ešte viac zvýši náklady samosprávam a podnikateľom. Je to zrejme jeho špecializácia tak ako v rokoch 2012-2017 kedy bol vo funkcii.
V súčasnosti už samosprávy a podniky dostávajú oznámenia distribučných spoločností o 2,5 násobnom zvýšení nákladov za distribúciu elektriny od 1. 1. 2025 po nadobudnutí účinnosti vyhlášky ÚRSO č.154/2024 Z.z., podľa §24, odkedy sa mení hodnota rezervovanej kapacity (RK) pre odberné miesta na všetkých napäťových úrovniach z 20% na minimálne 50 % z hodnoty maximálnej rezervovanej kapacity (MRK) čím sa zvýšia fixné poplatky.
Vyhláškou Holjenčík účelovo zmenil pravidlá hry počas zápasu.
Predseda ÚRSO ustanovením § 23 ods. 2 vyhlášky 154/2024 Z.z. ustanovil, že minimálnou rezervovanou kapacitou je 50 % z hodnoty maximálnej rezervovanej kapacity okrem odberného miesta so sezónnym odberom elektriny, na ktorom je minimálnou rezervovanou kapacitou 5 % z hodnoty maximálnej rezervovanej kapacity. Hodnotu rezervovanej kapacity v odbernom mieste počas trvania platnosti dohodnutého typu rezervovanej kapacity nie je možné znížiť.
Vyhláška je týmto evidentne v rozpore so zákonom o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby č. 309/2009 Z.z. pretože poškodzuje všetkých prevádzkovateľov fotovoltických zariadení (FVZ), ktorí nebudú môcť v čase jarných a letných mesiacov, kedy vyrobia najviac elektriny pre vlastnú spotrebu požiadať o zníženie RK na minimálnu hodnotu 20% z MRK čím sa im znížia náklady za distribúciu ale len o zníženie na 50%. Nadobudnutím účinnosti vyhlášky a zvýšením platieb za RK sa im zníži návratnosť investície do FVZ.
Pre ilustráciu uvediem ako jeden z mnohých, dopad na Poľnohospodárske družstvo podielnikov v Spišskej Teplici, ktoré v súvislosti s rozšírením potravinárskej výroby vyrába vlastnú elektrickú energiu pomocou inštalovanej fotovoltaickej elektrárne s výkonom 100kW, ktorú primárne využíva pre vlastnú spotrebu. V snahe znížiť náklady v čase slnečných dní, kedy si časť spotreby pokryli FVZ požiadali dodávateľa o zníženie RK, Naopak počas zimného obdobia kedy FVZ malo len minimálny výkon požiadali o zvýšenie RK. Holjenčíková vyhláška okrem iných poškodí najmä prevádzkovateľov FVZ inštalovaných na školách a sociálnych zariadeniach ako napríklad v Trnave, pretože v čase prázdnin je pre nich výhodné zníženie RK, kvôli zníženiu fixných platieb za odberné miesta a RK.
Pre zmenu limitu RK neexistoval žiadny relevantný dôvod.
Od 1. januára 2025 ak je dohodnutá RK nižšia ako 50% z MRK spotrebiteľovi sa zvýšia poplatky a ak nechce sponzorovať distribučnú spoločnosť musí ju požiadať o zníženie v tomto prípade už MRK, čo však predstavuje byrokraciu a podanie žiadosti s prílohami z katastrálnej mapy a hlavne náklady spojené s výmenou hlavného ističa. V prípade ak na odbernom mieste plánuje v budúcností vyšší odber ako je súčasná MRK bude nutné za značne vysoký poplatok niekoľko sto eur (podľa veľkosti ističa) požiadať o zvýšenie MRK. A práve o to predsedovi ÚRSO išlo.
Zvýšením minimálnej RK na 50 %, trestá samosprávy a odberateľov, ktorí si poctivo sledovali spotreby a optimalizovali RK, čím v podstate popiera odôvodnenie štvornásobného zvyšovania platieb za RK z roku 2016 z dôvodu, aby týmto takto donútil odberateľov k výmene predimenzovaných ističov ešte z čias socializmu, kedy boli poplatky nízke. Ako potvrdili zistenia Asociácie na podporu obnoviteľných zdrojov energie (APOZE) zo 40 samospráv, ktoré boli podľa infozákona požiadané o poskytnutie údajov k RK a spotrebe 13 žiadosť odignorovalo a len päť malo nastavenú RK optimálne, pričom sa jedná o sumy v tisícoch eur v závislosti od počtu odberných miest.
Lajdáckym samosprávam, ktoré si pravidelne nesledujú spotreby elektriny ako potvrdzujú zistenia APOZE je to jedno, pretože zvýšené poplatky zaplatia daňoví poplatníci a oni si to vykompenzujú zvýšením daní z nehnuteľnosti a poplatku za komunálny odpad. Tento stav plne vyhovuje distribučným spoločnostiam.
Žiaľ hoci komunistický režim skončil v novembri 1989 jeho praktiky a metódy tu ostali, inak ani nemožno označiť návrhy ÚRSO, ktoré sú obzvlášť necitlivé a cynické v čase kedy ťažko skúšaným samosprávam chýba 80 mil. eur ako potvrdzuje video z televízneho spravodajstva z 11. 9. 2024 a konči štátom dotovaná podpora cien energii.
https://youtu.be/VrU-lYJXr_c?si=UYipidh5NurLsKMQ
Samosprávam chýba 80 mil. eur
V tlačových správach APOZE sme upozorňovali, že postup predsedu ÚRSO a návrh na zvyšovanie platieb za ističe politicky škodí koalícii a vyzvali sme ho otvoreným listom, aby nezneužíval svoje postavenie na presadzovanie zisku energetickým spoločnostiam.
Ako uviedol pre TASR hovorca ÚRSO Radoslav Igaz. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví odmietol vyjadrenia APOZE komentovať s tvrdením, že ÚRSO ako nezávislý a odborný štátny orgán nikdy nekomentuje vyjadrenia politikov ani lobistických skupín. Paradoxne je to práve ÚRSO, ktorý presadzuje záujmy lobistických skupín na úkor verejného záujmu občanov čo vyvoláva pochybnosti o jeho nezávislosti. https://www.teraz.sk/spravy/apozezo-zvyseni-platieb-za/794646-clanok.html
„Menovanie Holjenčíka za predsedu ÚRSO je kontroverzné a nešťastné aj pre kauzy, ktoré predchádzali v roku 2018 jeho „odstúpeniu“. Tzv.“ ističová „ kauza, je len špičkou ľadovca. V roku 2017 bola zverejnená nahrávka, na ktorej údajne radil vodárenským spoločnostiam, ako je možné na úkor ľudí a nimi platených cien za vodu umelo navýšiť vstupy do cenovej regulácie.
Zistené skutočnosti potvrdzujú, že ministerka hospodárstva urobila z capa záhradníka. O Jozefovi Holjenčíkovi nebolo až do minuloročných volieb veľa počuť potom čo odstúpil z funkcie vo februári 2017. Údajne koketoval a rozumel si s fanatickým odporcom Green Dealu Jánom Baránkom, internetovým manipulátorom, ktorý podrazil stranu Cesta, pôvodne 7 statočných s ktorej zástupcami uzavrel dohodu, že stranu premenuje na Zdravý rozum, aby mohol kandidovať vo voľbách do európskeho parlamentu. Už z toho je zrejme, prečo predseda ÚRSO navrhol zvýšiť pre zariadenia na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov poplatok tzv. G komponent o 233 %.
Od jeho správy výročnej správy regulačného úradu v ktorej spochybnil prínos záujmu o rozvoj obnoviteľných zdrojov energie (OZE) s tým, že takéto ambície destabilizujú trhy a ohrozujú spotrebiteľov vysokými cenami, kritizoval zelenú energiu a európske inštitúcie sa dokonca dištancovalo samotné ministerstvo hospodárstva.https://euractiv.sk/section/energetika/news/energeticky-regulator-holjencik-kritizuje-zelenu-energiu-aj-europske-institucie/
Vážený pán premiér, pôsobenie predsedu ÚRSO politicky poškodzuje hlavne stranu Hlas-SD, ktorá ho nominovala a zvyšovanie poplatkov, či už priame alebo skryté, bude priamo úmerné znižovaniu preferencii tejto strany, čo v konečnom dôsledku škodí súčasnej koalícii a s najväčšou pravdepodobnosťou sa prejaví už v komunálnych voľbách v roku 2026.
Ministerku hospodárstva APOZE vyzve, aby v rámci svojich kompetencii pozastavila účinnosť sporných ustanovení vyhlášky č.154/2024 Z,z., ktoré nie sú v súlade so zákonom č. 309/2009 Z.z. o podpore OZE, sú v rozpore s programovým vyhlásením vlády o podpore OZE a predvolebných sľuboch o zabezpečení stabilných cien elektriny. Ak nedôjde k náprave APOZE zváži podanie trestného oznámenie pre podozrenie zo zneužívania právomoci verejného činiteľa na predsedu ÚRSO Generálnej prokuratúre, podanie podnetu pre podanie návrhu na začatie konania o nesúlade právnych predpisov podľa č. 125 Ústavy SR a podanie sťažnosti Európskej komisii na sabotovanie zelenej politiky.
Prevádzkovatelia FVZ sú na Slovensku zaťažovaní nezmyselnými zákonmi aké v iných štátoch nemajú obdobu, ako povinnosť registrácie FVZ s výkonom nad 10 kW na Colnom úrade spojená s povinným mesačným podávaním daňového priznania a platením spotrebnej dane zo všetkých odberných miest bez ohľadu na to či je na nich FVZ. APOZE ich preto vyzve k podaniu hromadnej žaloby proti štátu o náhradu škody spôsobenej nesprávnym úradným postupom k čomu dôjde po účinnosti Holjenčíkovej vyhlášky č. 154/2024 Z.z.
Vážený pán premiér, chcem Vás poprosiť, aby vláda nekonsolidovala verejné financie len zvyšovaním poplatkov na úkor občanov, ale zamerala sa na zdaňovanie dividend zahraničných spoločností podnikajúcich na Slovensku, ktoré v miliardách každoročne odchádzajú do zahraničia. Taktiež prehodnotila zvyšovanie výdavkov na zbrojenie, pričom Vás ubezpečujem, že dnes už kapitalistické Rusko nemá záujem vojensky napadnúť Slovensko a je nútené len reagovať na rozširovanie NATO o postkomunistické štáty k jeho hraniciam. Hrozbou a bezpečnostným rizikom pre Slovensko nie je Ruská federácia ale súčasná politika západu, ktorý premárnil šancu po rozpade ZSSR začať s Ruskom ekonomicky výhodnú spoluprácu a začleniť ho do štruktúr NATO resp. zmeniť doktrínu NATO, ktoré vzniklo v roku 1949 ako organizácia na obranu západného sveta pred expanziou komunizmu. V mene slovenských občanov Vás chcem poprosiť o uskutočňovanie takej sociálnej politiky, ktorá vylúči, aby ortodoxní komunisti nazývali Sociálnu demokraciu prostitútkou kapitalizmu ako v čase pred nástupom vlády Klementa Gottwalda.
Dovolil som si na záver poukázať na absenciu poradcov vlády, ktorí by zastupovali nielen formálne záujmy občanov, samospráv a ďalších subjektov pri prijímaní legislatívy tak, aby nebola zneužívaná na presadzovanie ekonomických záujmov lobistických skupín. Z tohto dôvodu sme si dovolili odporučiť Vám osloviť pani JUDr. Moniku Jankovičovú, ktorej občianske združenie Energetický ombudsman o.z. z Bratislavy okrem iného ako jediné na Slovensku zastupuje občanov poškodených Hirmanovou vyhláškou č. 503/2022 Z.z. o rozúčtovaní tepla a teplej vody, aby ako poradca mala možnosť participovať na tvorbe legislatívy. Žiaľ zatiaľ čo sú vysoké štátne dotácie poskytované na kontroverzné projekty ako „tanečné umenie“ partnerky predsedu strany PS Michala Šimečku, ktoré evokuje epileptický záchvat alebo amok narkomana, združenie, ktoré vo verejnom záujme chráni správa na ochranu spotrebiteľa živorí a pracuje na báze dobrovoľnosti.
S úctou
František Bednár
"Uchádzam sa o titul Miss a požadujem... ...
Tak vám treba súdružka !!! ...
Pán Fico asi už nebude chcieť byť premiérom.... ...
ARTÚRE ,ale rozhodoval a rozhoduje !!! ...
pán bloger, o ističoch Holjenčík nerozhoduje,... ...
Celá debata | RSS tejto debaty